Medier Af
Bureauet er størst, ikke blot målt på bruttoavance, men også gælder antallet af tidligere medarbejdere – mange har nu eget bureau eller en lederstilling andetsteds.

Det sociale medie, Linkedin, fungerer reelt som én stor CV-central – en søgning her er på ingen måde statistisk validt, men giver om ikke andet et fingerpeg om størrelsesforholdene inden for den danske bureaubranche.

Og her stryger Kunde & Co til tops, idet 342 personer skilter med deres Kunde-fortid på Linkedin.

Bureauer skabt af eks-Kunde folk

Til sammenligning er der i alt 236 personer på mediet med en fortid på PeopleGroup, der gennem en årrække var Danmarks absolut største bureau målt på bruttoavance. Her er sammentællingen i øvrigt mere kompleks, fordi PeopleGroup i dag består af 14 bureauer og indtil sidste sommer også af AdPeople, SoftwarePeople og GrahicPeople.

Og hvad har de 342 personer så brugt deres Kunde & Co-fortid til? Til at blive ledere og til at skabe egen forretning, fristes man til at sige.

Mest markant er Co+Høgh, som er skabt af tidligere Kunde & Co-partner, Gaute Høgh. Adtomic er stiftet og ejet af Søren Pedersen, der skød sin karriere i gang med fem år hos Kunde & Co i 1990erne. Integral har to eks-Kunde'r ved roret, Casper Jann og Jesper Vilstrup, mens to år hos Kunde & Co Dialog var sidste trin, før Christina Rind Helsbro blev medstifter af – og direktør i – Magnetix. Ole Herstal stiftede Impaq Cph, der er nu en del af In2Media.

En uddannelse i at drive bureau

Lige så markant er de bureaudirektør og -profiler med en Kunde-fortid – et udpluk tæller bl.a. Thomas Falck, adm. direktør i Saatchi & Saatchi, Albert Funder, account director i Recommended, Umwelt-direktørerne Martin Michael Hansen og Mikkel Heideby, Peter Schlegel, digital direktør i Agillic, Jan Werner, adm. direktør i Wundermann og Co+Høgh-partner Peter Misir-Kastrup og adm. direktør Christoffer Back.

Kunde & Co er en håndværksuddannelse i at drive bureau, lyder det fra en tidligere Kunde & Co-medarbejder. Forretningsdriften er brudt op i mindre enheder, så kontaktchefen er top- og bundlinjeansvarlig. Og ansvarlig, det bliver man gjort stort set med det samme.

Lange forhold i PeopleGroup

At Kunde & Co ses – og gerne vil ses – som reklamebureauernes McKinsey afspejles i udviklingen af konsulenter - en proces, der ifølge Kunde-kilden "trækker saft og kraft ud af medarbejderne, men belønningen er en kraftigt højnet markedsværdi efter 2-3 år på bureauet."

Og her ses så anden del af forklaringen på de mange Kunde & Co-folk i ledelserne og Linkedin: At det ikke nødvendigvis er et sted, hvor man bliver hængende i årevis.

Hos PeopleGroup hænger man i – og hænger ved. For at få fat i de bedste kreatører skal man have de bedste annoncører, lyder devisen i bureauet, der hylder både de lange kundeforhold og de lange ansættelsesforhold..

Gennemstrømningen er betydeligt mindre, og hvor Kunde & Co er et reklamebureau drevet som en (konsulent)virksomhed, baserer PeopleGroup sin forretning på kreativitet. Og de entreprenante personer, der måtte være i – og komme til – bureauet, sikrer man sig for en vis dels vedkommende tilknytning til via ejerandele i de mange selskaber i koncernen.

Lukkede bureau for at blive en del af PeopleGroup

Man ser ikke i tilsvarende grad eks-PeopleGroup personer stifte eget bureau – man har derimod set eksempel på det modsatte, da Peter Boye og Claus Fynbo i sin tid lukkede deres bureau, Agitator, for at blive en del af PeopleGroup.

Men naturligvis – blandt 236 personer på Linkedin med PeopleGroup på CV'et er der både bureau-stiftere og profiler at vælge imellem: Niels Heilberg var med til at starte AdPeople for siden at grundlægge sit eget bureau, The Aid Agency – som han i forsommeren lukkede til fordel et job som CSR- og kreativ strateg hos RelationshusetGekko. Peter Grumsen stiftede – fra et job som direktør for 727 Cph – i begyndelsen af året bureauet Balleby og Grumsen.

Og profilerne tæller bl.a. Nicolai Stahl (Hjaltelin, Stahl & Co), Peter Gottfredsen (adm. dir. i Omnicom Media Group) og Thomas Torp (kreativ direktør i Grey København).

Læs flere branchenyheder på Bureaubiz.dk

Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu