Medier Af
Bureauet er størst, ikke blot målt på bruttoavance, men også gælder antallet af tidligere medarbejdere – mange har nu eget bureau eller en lederstilling andetsteds.

Det sociale medie, Linkedin, fungerer reelt som én stor CV-central – en søgning her er på ingen måde statistisk validt, men giver om ikke andet et fingerpeg om størrelsesforholdene inden for den danske bureaubranche.

Og her stryger Kunde & Co til tops, idet 342 personer skilter med deres Kunde-fortid på Linkedin.

Bureauer skabt af eks-Kunde folk

Til sammenligning er der i alt 236 personer på mediet med en fortid på PeopleGroup, der gennem en årrække var Danmarks absolut største bureau målt på bruttoavance. Her er sammentællingen i øvrigt mere kompleks, fordi PeopleGroup i dag består af 14 bureauer og indtil sidste sommer også af AdPeople, SoftwarePeople og GrahicPeople.

Og hvad har de 342 personer så brugt deres Kunde & Co-fortid til? Til at blive ledere og til at skabe egen forretning, fristes man til at sige.

Mest markant er Co+Høgh, som er skabt af tidligere Kunde & Co-partner, Gaute Høgh. Adtomic er stiftet og ejet af Søren Pedersen, der skød sin karriere i gang med fem år hos Kunde & Co i 1990erne. Integral har to eks-Kunde'r ved roret, Casper Jann og Jesper Vilstrup, mens to år hos Kunde & Co Dialog var sidste trin, før Christina Rind Helsbro blev medstifter af – og direktør i – Magnetix. Ole Herstal stiftede Impaq Cph, der er nu en del af In2Media.

En uddannelse i at drive bureau

Lige så markant er de bureaudirektør og -profiler med en Kunde-fortid – et udpluk tæller bl.a. Thomas Falck, adm. direktør i Saatchi & Saatchi, Albert Funder, account director i Recommended, Umwelt-direktørerne Martin Michael Hansen og Mikkel Heideby, Peter Schlegel, digital direktør i Agillic, Jan Werner, adm. direktør i Wundermann og Co+Høgh-partner Peter Misir-Kastrup og adm. direktør Christoffer Back.

Kunde & Co er en håndværksuddannelse i at drive bureau, lyder det fra en tidligere Kunde & Co-medarbejder. Forretningsdriften er brudt op i mindre enheder, så kontaktchefen er top- og bundlinjeansvarlig. Og ansvarlig, det bliver man gjort stort set med det samme.

Lange forhold i PeopleGroup

At Kunde & Co ses – og gerne vil ses – som reklamebureauernes McKinsey afspejles i udviklingen af konsulenter - en proces, der ifølge Kunde-kilden "trækker saft og kraft ud af medarbejderne, men belønningen er en kraftigt højnet markedsværdi efter 2-3 år på bureauet."

Og her ses så anden del af forklaringen på de mange Kunde & Co-folk i ledelserne og Linkedin: At det ikke nødvendigvis er et sted, hvor man bliver hængende i årevis.

Hos PeopleGroup hænger man i – og hænger ved. For at få fat i de bedste kreatører skal man have de bedste annoncører, lyder devisen i bureauet, der hylder både de lange kundeforhold og de lange ansættelsesforhold..

Gennemstrømningen er betydeligt mindre, og hvor Kunde & Co er et reklamebureau drevet som en (konsulent)virksomhed, baserer PeopleGroup sin forretning på kreativitet. Og de entreprenante personer, der måtte være i – og komme til – bureauet, sikrer man sig for en vis dels vedkommende tilknytning til via ejerandele i de mange selskaber i koncernen.

Lukkede bureau for at blive en del af PeopleGroup

Man ser ikke i tilsvarende grad eks-PeopleGroup personer stifte eget bureau – man har derimod set eksempel på det modsatte, da Peter Boye og Claus Fynbo i sin tid lukkede deres bureau, Agitator, for at blive en del af PeopleGroup.

Men naturligvis – blandt 236 personer på Linkedin med PeopleGroup på CV'et er der både bureau-stiftere og profiler at vælge imellem: Niels Heilberg var med til at starte AdPeople for siden at grundlægge sit eget bureau, The Aid Agency – som han i forsommeren lukkede til fordel et job som CSR- og kreativ strateg hos RelationshusetGekko. Peter Grumsen stiftede – fra et job som direktør for 727 Cph – i begyndelsen af året bureauet Balleby og Grumsen.

Og profilerne tæller bl.a. Nicolai Stahl (Hjaltelin, Stahl & Co), Peter Gottfredsen (adm. dir. i Omnicom Media Group) og Thomas Torp (kreativ direktør i Grey København).

Læs flere branchenyheder på Bureaubiz.dk


NY PODCAST Børsen Morgenbriefing giver dig et hurtigt overblik over dagens vigtigste erhvervshistorier. På fem minutter gør vi dig klar til arbejdsdagen med en kort nyhedsgennemgang, en opdatering på aktiemarkederne og et kig på dagens vigtigste historie. Find podcasten på din foretrukne podcastafspiller.

Abonnér:
   

Andre læser dette lige nu


Seneste medie nyheder