Netto-topchef Michael Løve sagde sin mening på LinkedIn: "Der er normalt aldrig mere end 2-300 likes, men her ramte jeg noget, der fangede folks interesse"

395859_16_9_large_959.jpg
Longread
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL. 7:45
Han er manden, der fik styr på SuperBrugsen, blev driftsdirektør i Coop og hentet over til ærkerivalen som topchef i Netto. Nu vil Michael Løve revolutionere dansk dagligvarehandel og gøre op med corporate bullshit. Vi har fulgt ham direkte ind i orkanens øje

Michael Løve virker ikke helt tilpas. Der er noget, der nager ham. Han går med små skridt fremad, stopper op og ser sig omkring. Så fortsætter han uden at sige noget.

Det er en mærkelig oplevelse, for den ellers så talende mand er pludselig blevet helt stille. Og det er ikke fordi, han er uvant med at bevæge sig rundt i et supermarked fyldt til randen med varer. Faktisk tværtimod.

Det er lige præcis det miljø, han befinder sig bedst i, for her kan han med egne øjne se, hvordan virkeligheden folder sig ud i den branche, han har gjort karriere i, siden han som nyuddannet ingeniør kom til Coop i 2001 og begyndte sin rejse mod toppen af dansk dagligvarehandel.

Michael Løve er manden, der først fik styr på SuperBrugsen, så blev forfremmet til driftsdirektør i hele Coop, før han blev headhuntet til stillingen som CEO i Englands største byggemarkedskæde B&Q.
I 2017 vendte han retur til Danmark, da han blev hentet over til Salling Group som ny CEO for discountgiganten Netto - en mastodont med 515 butikker i Danmark, 360 i Tyskland samt yderligere 390 i Polen.

Det er en stilling i den absolutte topliga inden for detailsektoren, hvor konkurrencen er benhård, og hvor det handler om at vinde kundernes gunst hver eneste dag. Uge efter uge. Måned for måned.

Lige nu står han så midt i krigens epicenter. På slagmarken i supermarkedet. Ikke i en Netto, men i en spritny afdeling af Lidl - den tyske discountkæde, der siden 2005 har ædt sig ind på det danske marked og i dag har mere end 100 butikker på landsplan.

Besøget i Lidl-butikken er ikke helt tilfældigt, for lige ovre på den anden side af gaden, på Sorgenfri Torv lidt nord for København, ligger Michael Løves eget bud på fremtidens butik: Netto version 3.0, men den vender vil tilbage til.

Michael Løve er her for at se, hvordan konkurrencen mellem Netto og Lidl tager sig ud med så kort afstand mellem butikkerne. Er der plads og kunder til begge? I dag kæmper de side om side, men snart udvides konkurrencen endda yderligere, når også Føtex Food og Rema 1000 slår dørene op blot en kilometer længere nede ad gaden.

“Så spidser kampen altså til,” konstaterer Michael Løve, der nærmest hvisker sig vej gennem Lidl-butikken, før han får øje på noget, der får ham til at stoppe op.

“Se her,” siger han.

“Det er godt tegn. Mængden af bakker med friske hindbær på hylden vidner om, at der ikke har været særlig mange kunder her i butikken i dag. Det er nemlig en varegruppe, der hurtigt forsvinder,” siger han og tilføjer, at det ofte er den slags tegn, han leder efter, når han er ude og “køre butikker”. 

“Det handler om at holde øje med, hvordan det går ude i markedet og se på, hvad de andre er gode til og knap så gode til. Den slags er værdifuld viden, som vi kan vi lære meget af,” siger han og fortsætter rundt i butikken.

“Kom, vi bliver alligevel snart opdaget. Butikscheferne kan altid spotte en kunde, der ikke er her for at handle. Så er det enten en tyv eller en konkurrent,” siger han og drejer rundt om hjørnet.

Og lige dér står han. Butikschefen i blå uniform.

“Hej, jeg hedder Michael og kommer fra Netto,” siger Michael Løve og stikker straks hånden frem til hilsen.

“Går det godt? Er der gang i butikken? Ja, for vi får snart flere konkurrenter at slås med. Så bliver vi jo nødt til at holde sammen i den her ende af byen,” siger han og griner.

Lidt efter står vi igen ude foran butikken.

“Nå, men skal vi så gå over i fremtiden? Den ligger lige herovre.”
Dagen er startet tidligt for Michael Løve, og selvom der kl. 06.30 stadig er fuldstændig mørkt uden for huset i Virum nord for København, bedyrer han, at han såmænd har været oppe i over en time.

Familien sover stadig, så vi lister ind i køkkenet, forbi en masse kasser med tallerkener, bestik og glas.

“Ja, det er til i aften, hvor hele mit udvidede lederteam kommer på besøg til middag. Det er alle chefer samt medfølgende partnere, så jeg tror, vi bliver omkring 22 personer,” siger han og finder bilnøglerne frem.

“Nå, så er jeg klar. Skal vi køre?”

Michael Løve er en mand med fart på. Han både taler og bevæger sig hurtigt. For der er meget, han skal nå i løbet af dagen. Men første punkt på dagsordenen er altid det samme.

“Og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på, bare fordi du er med i bilen,” siger han og smiler.

Lidt efter svinger han den grå Audi Q7 ind på Circle K-stationen, hvor han ud over en kop kaffe forsyner sig med en bolle med smør og ost.

“Det er samme menu hver morgen, og jeg spiser altid bollen undervejs i bilen på vej ned til kontoret. Det er et fast ritual.”


"Her var ånden den, at man ikke skulle rage for højt op eller have for store armbevægelser"


Men ellers er dagen nu ikke helt, som den plejer, for Michael Løve har sagt ja til at lade Børsen følge i hælene på ham en arbejdsdag, hvor han skal vidt omkring. Både i sin egenskab af topchef i Netto, men også som formand for den del af regeringens klimapartnerskaber, der handler om handelssektoren.

“Det er en opgave, jeg har påtaget mig, for netop klimaudfordringerne er noget, der ligger mig meget på sinde, og som faktisk går hånd i hånd med mange af de tiltag, vi allerede har sat i værk i Netto,” siger han, da vi når ud på motorvejen ned mod dagligvarekædens hovedkontor i Køge syd for København.

“Da jeg kom til Netto i 2017, var der ét spørgsmål, der pressede sig på: Hvad skal Netto handle om i fremtiden? Konceptet havde allerede vist sit værd, men havde også stået lidt stille i en årrække,” forklarer han.

“Pludselig kom der så nye temaer på dagsordenen som f.eks. klima, ansvarlighed, energiforbrug og madspild. Det var emner, vi allerede havde arbejdet meget med i Netto igennem mange år, men som vi havde været ekstremt dårlige til at tale højt om. Det var ikke en del af kulturen at føre sig frem på den måde,” siger han og peger selv på en mulig forklaring.

“Dengang var Salling jo en del af Dansk Supermarked, som var ejet i fællesskab med A.P.Møller-Mærsk. Her var ånden den, at man ikke skulle rage for højt op eller have for store armbevægelser. Den, der lever stille, lever godt. Og det var bestemt en holdning, som både Herman Salling og Mærsk McKinney-Møller var enige om. Man gjorde bare tingene uden at tale for højt om det.”

Men i 2017 blev Salling Group eneejer af Netto, Bilka og Føtex, og det førte til et sporskifte i koncernen, hvor især Netto med Michael Løve i spidsen fik til opgave at tage kampen op mod både de danske og udenlandske konkurrenter på discountscenen.
Hovedkontoret er alt andet end flashy og fornemt. Det er ren discount. Bygget i træ og sat sammen med tynde vægge på kryds og tværs. Gulvene med linoleum. Det bliver næppe meget billigere. Og over hoveddøren hænger endda et påklistret skilt med påskriften: “Hundehuset.”

“Ja, det er så her, vi holder til,” siger Michael Løve og åbner døren ind til de gråmalede barakker, der - heldigvis – kun udgør et midlertidigt hjem for Nettos centrale administration.

“Vi skal kun være her tre uger endnu, så flytter vi over i hovedbygningen, der har gennemgået en omfattende renovering, og det var godt nok tiltrængt,” siger Michael Løve og træder ind i et åbent kontorlandskab på 1. sal, hvor han tænder lyset som første mand på kontoret.

Henne i hjørnet bag chefens skrivebord står et ældre, sort-hvidt portrætfoto af købmanden selv, Herman Salling.

“Det hang oprindeligt ovre i receptionen, men vi turde ikke lade det hænge, da håndværkerne først gik i gang. Så nu står det her, og vi passer skam godt på det,” forklarer Michael Løve og tænder sin pc.

Der er endnu tyve minutter til dagens første møde, så han foreslår, vi lige runder centrallageret ovre på den anden side af vejen.

“Det skal du se. Det er virkelig imponerende,” siger Michael Løve, der endnu husker, hvordan hele branchen måbede, da det moderne distributionslager åbnede for godt tyve år siden.

“Det var sådan et lager, alle gerne ville have,” siger han og ifører sig en neongul sikkerhedsvest.

“Så er vi klar. Nu skal du bare se.”
Michael Løve hilser på et par medarbejdere, der kører rundt på små trucks ind mellem de mange tusinde europaller, der er fyldt op med varer på vej ud i butikkerne.

“Herfra forsyner vi alle Netto-forretninger på hele Sjælland, så her er stort set travlt døgnet rundt,” fortæller Brian Sværke, der er Nettos logistikchef og vært på ekspresrundturen i den enorme lagerbygning.

“Ser du de robotter derovre? Det er Tetris på allerhøjeste niveau,” siger han og forklarer, hvordan robotterne har gjort meget af det manuelle arbejde på lageret fuldstændig overflødig. Med besparelser til følge.

“Men vi har stadig masser af ansatte, for det er langt fra alle varegrupper, der kan pakkes sådan. De fleste af vores spot-varer skal f.eks. håndplukkes til hver enkelt butik, og det kræver gode folk, der kan arbejde hårdt.”

Lidt efter sidder vi igen i “hundehuset,” og Michael Løve forklarer, at han nærmest “bliver fem år igen,” når han går rundt ude blandt robotterne på lageret. Det er ren fascination, forklarer han.

“Og det vil nok være fair at sige, at jeg også er typen, der er ret meget hands-on, når det kommer til, hvordan vi driver forretningen i det daglige,” siger han og hilser på Braw Bakir, Nettos nye salgsdirektør, som Michael Løve “vender alting med.”

“Man kan godt kalde Braw for min højre hånd, for det er ham, der ved, hvad der foregår ude i butikkerne. Han er på farten tre dage om ugen, og ellers så taler vi løbende sammen. I dag skal vi primært snakke lønprocenter,” siger Michael Løve og forklarer, at udgifterne til løn er en af Nettos absolut største udgiftsposter, “og netop derfor er det så vigtigt, at vi hele tiden holder fuldstændig styr på dem,” som han formulerer det.


“I dag er det at tjene penge og være en profitabel virksomhed slet ikke nok, hvis du vil være en respekteret virksomhed, og det vil vi"


Sammen med Braw Bakir gennemgår han ugens tal og vender hurtigt samtalen ind på det næste møde, hvor de begge deltager. Det er et møde med to repræsentanter for madspilds-organisationen Stop Spild Lokalt, som Netto overvejer at indgå et mere formelt samarbejde med.

Michael Løve forklarer, at Netto allerede arbejder meget målrettet med at reducere madspild. Selvfølgelig fordi det er sund fornuft, men også fordi “det giver mening,” siger han.

“I dag er det at tjene penge og være en profitabel virksomhed slet ikke nok, hvis du vil være en respekteret virksomhed, og det vil vi. Derfor har vi mange forskellige initiativer, der skal være med til at vise omverden, at vi mener det seriøst. Det er ikke bare tom snak,” siger Michael Løve, der lytter opmærksomt til Rasmus Erichsen og Benjamin Erichsen fra Stop Spild Lokalt, før han selv tager ordet.

“Det er fedt. Godt. Men hvordan gør I helt konkret? Prøv at fortæl mig mere om, hvordan i organiserer jer og f.eks. får hentet al den mad, vi ikke selv kan bruge ude i butikkerne?”

Der er kun sat 30 minutter af til mødet, så Michael Løve er ivrig efter at få så mange facts på bordet som muligt.

“Så hvad gør vi? Hvordan får vi det her op at stå? Er I klar - og ikke mindst: Kan I håndtere det?”

Ti minutter senere sidder Michael Løve bag rattet i sin Audi og gør status over mødet.

“Jamen, jeg elsker simpelthen sådan nogle ildsjæle. De gør jo det hele på frivillig basis og har fuldstændig uden ansatte fået 109 lokalafdelinger op at stå. Det er imponerende. Men samtidig er jeg i tvivl, om de forstår omfanget af sådan et samarbejde med os? Vi har 550 Netto-butikker, og det kan godt blive til meget mad, der skal hentes af frivillige folk. Jeg er i tvivl, om de forstår, hvor store Netto egentlig er?”

Han bakker bilen ud fra parkeringspladsen, vender rundt og sætter kurs mod København.
Vi er på vej ind til den gamle Børsbygning på Slotsholmen i København, hvor Dansk Erhverv holder til. I dag lægger interesseorganisationen desuden lokaler til de møder i regeringens klimapartnerskaber, der handler om handel, og Michael Løve er spændt på at se, hvor konkrete de kan blive i deres anbefalinger til en mere klimavenlig udvikling. 

“Det skal være nogle helt konkrete løsninger og idéer, vi kommer frem til. Ellers bliver det hurtigt for pænt og holdningsløst. Vi skal ikke være for fluffy i vores anbefalinger, for jo mere skarpe, vi er, desto mere brugbart er det, vi sætter i verden.”

Og det er netop dén slags udmeldinger, han efterhånden er blevet kendt for. Han holder sig ikke tilbage, men giver klart udtryk for, hvor han – og dermed Netto - står i debatten. Og det gælder ikke kun inden for klimadiskussionen, men også i den løbende samfundsdebat, forklarer han.

“Jamen, selvfølgelig deltager jeg i den offentlige debat. Det hører til jobbet som CEO, og jeg ser det som en af vores fornemmeste opgaver. Det er jo også derfor, jeg siger ja til at være med i regeringens klimapartnerskaber. Jeg ser det som en mulighed for at gøre en forskel, og det er i øvrigt et emne, jeg selv interesserer mig meget for,” siger Michael Løve og erkender, at man i den henseende ikke kan skelne mellem privatpersonen Michael Løve og Netto-topchefen.

“Nej, de to holdninger smelter ofte sammen, og sådan bør det også være. Jeg kan jo f.eks. ikke skrive et opslag på LinkedIn som privatperson og ikke stå inde for det som CEO. Den går ikke, og det skal man være sig meget bevidst om, synes jeg.”

Netop de sociale medier spiller en større og større rolle i samfundsdebatten, og det også her, Michael Løve selv søger hen, når han har noget på hjerte.


"Normalt er der aldrig mere end 2-300 likes på det, jeg skriver på LinkedIn, men her ramte jeg noget, der fangede folks interesse" 


Det skete senest for tre måneder siden, da debatten om ledige akademikere og deres (manglende) jobsøgning igen blussede op i medierne, for kunne det nu også være rigtigt, at ingen akademikere “ville sidde som kassemedarbejdere i Netto, mens de ledte efter deres drømmestilling,” lød det i flere debatter. 

Michael Løve greb til tasterne. Helt instinktivt, forklarer han og griner, for han havde ikke forudset det enorme antal likes og kommentarer, der fulgte med indlægget.

Til dags dato har mere end 8500 liket opslaget, mens knap 500 har kommenteret det. En ny rekord for Michael Løve.

“Ja, for der er normalt aldrig mere end 2-300 likes på det, jeg skriver, men her ramte jeg noget, der fangede folks interesse,” siger han og forklarer, at han egentlig bare “ville tale stillingen som kassemedarbejder i Netto en smule op, for det fortjener alle dem, der til daglig gør et godt stykke arbejde.”

Eller som han skrev i indlægget online:

“Når jeg kigger rundt om bordet til ledermødet i Netto er ca. halvdelen af teamet folk, som startede på gulvet i en butik og nu sidder med i ledelsen af en virksomhed, som omsætter for mange milliarder. Så måske skulle vi ikke være så hurtige til at anse et "job i Netto" som noget, der på en eller anden måde ikke er ønskværdigt. Det er faktisk svært at blive en dygtig butiksmedarbejder, men man kan gøre en kæmpe forskel og karrieremulighederne er fantastiske. Det er vel et godt udgangspunkt for et drømmejob.”

Michael Løve griner igen.

“Ja, det er helt vildt med alle de likes og kommentarer, men jeg tror, folk er trætte af corporate bullshit og topchefer, der skriver op og ned om alt det gode, de har tænkt sig at gøre. Jeg er meget mere til handling og konkrete initiativer, og det håber jeg også folk forstår, når de ser, hvad det er, vi har gang i med Netto.”
Mødet i Dansk Erhverv lakker mod enden, og Michael Løve ser på sit ur. Så sætter han farten i vejret og går med raske skridt ud mod parkeringspladsen.

“Kom, vi kan lige nå at køre nogle butikker på vej hjem,” siger han og forklarer, at han cirka to-tre gange om måneden forsøger at lægge vejen forbi en Netto for at tjekke, hvordan det står til.

“Altså jeg kommer ikke som sådan en inspektør, men det er uanmeldt og ganske uformelt. Så tager jeg en snak med butikschefen og måske et par kunder. Det kan jeg ret godt lide,” siger han og kører mod Sorgenfri Torv nord for København.

Efter besøget i den nyåbnede Lidl står han bagefter i indgangspartiet i den lokale Netto og smiler over hele ansigtet.

“Hvad siger du så? Det her er fremtiden. Det er Netto version 3.0. Kan du se forskellen?”

Han forklarer, at frugt- og grøntafdelingen er blevet rykket helt op foran i butikken, og sortimentet er udvidet betragteligt. Det har givet et mersalg på over 20 pct. i forhold til de traditionelle Netto-butikker, og det er helt vildt, forklarer han.

“Det er også et tal, der er kommet bag på os, men vi er da lykkelige over udviklingen,” siger han og forklarer, at netop det øgede salg af frugt og grønt har en positiv, klimavenlig effekt, men at det samtidig er en balancegang, for “Netto skal ikke gå ud og tvinge folk eller diktere, hvad de bør spise.”

“I stedet skal vi friste dem til at tage et mere klimavenligt eller sundt valg. Og det gør vi kun ved f.eks. at gøre denne afdeling mere attraktiv og give folk et større udvalg,” vurderer Michael Løve, men bliver afbrudt af en kunde.

“I ser så alvorlige ud, så i kommer vel fra Netto,” spørger den ældre herre.

“Ja, det er rigtigt. Hvad kan jeg hjælpe dig med?” siger Michael Løve og smiler.

“Jamen, det lys her i butikken er ved at gøre mig sindssyg. Det er bare så skarpt. Kan i ikke snart få det fikset,” siger han og peger op mod en række spotlys i loftet.

“Jo, vi er skam allerede i gang, og vi er godt klar over, at lyset endnu ikke er helt optimalt,” forklarer Michael Løve sig, men skaden er sket.

“Øv, det var ikke lige del af planen,” siger han og griner.

Vi når butikken rundt, og kommer ud i bilen igen. Der er nu kun et spørgsmål tilbage, der trænger sig på. For hvad sker der den dag, Nettos forvandling er færdig, og Michael Løves arbejde en succes? Hvor går han så hen? Drømmer han om at rykke helt til tops og blive ny CEO for hele Salling - både Netto, Bilka og Føtex?

“Ved du hvad? Da kan jeg heldigvis svare dig 100 pct. ærligt: Det spørgsmål bruger jeg ikke to sekunder på at spekulere over. Det fylder intet i mit liv. Det, der fylder, er derimod, at vi kun har nået at omdanne 75 Nettobutikker til det nye koncept, så der mangler endnu 440 styk. Der er nok at se til, så jeg bliver, hvor jeg er.”