Bøger: Kulturel verdensguide for begyndere
De 130 sider indeholder dels en god beskrivelse af hvad kultur er – dels en række mere eller mindre velvalgte eksempler på hvad kultur betyder i konkrete situationer for dem, der driver forretninger i udlandet.
Foto: Colourbox
Karriere Af ,
En bred indføring i kultur i en international forretningssammenhæng. Richard R. Gesteland giver med "Cross-Cultural Business Behavior" et godt udgangspunkt for at forstå de kulturelle udfordringer som international handel kan medføre.

Bedømmelse:
4½ af 6 stjerner


Bogen består af to dele – først ca. 130 sider der giver en god og let forståelig indføring i kultur som begreb og introducerer en række af de mest almindelige kultur dimensioner. Derefter følger ca. 260 sider med kulturelle profiler af 40 nationer.

Den første del af bogen giver en god introduktion af "kultur" som begreb og nogle af de mest kendte dimensioner af kultur – såsom forhold til relationer, hierarki, tid, kropssprog og så et lidt mere kontroversielt afsnit omkring bestikkelse.

En god indførsel i kultur


De 130 sider indeholder dels en god beskrivelse af hvad kultur er – dels en række mere eller mindre velvalgte eksempler på hvad kultur betyder i konkrete situationer.

Ud over kulturgennemgangen så giver bogen også på de efterfølgende 260 sider en konkret gennemgang af 40 nationale kulturer igennem elementer såsom "sprog", "første kontakt", netværk, "tidsorientering, "nærhed", "kontakt" etc.

Denne gennemgang er en god eksemplificering af hvad kultur dimensionerne rent faktisk betyder i forhold til et lands nationale kultur – og hvordan man som international rejsende skal forholde sig til dette.

God udgangspunkt

Der er ikke nogen tvivl om at for den person som inden for en overskuelig fremtid skal til at begå sig i en anden kultur så er det et godt udgangspunkt hvis man starter med at læse den generelle indføring samt det specifikke afsnit i bogen omkring den givne kultur.

Omvendt er det også bogens svaghed at den vil dække så bredt – hvilket i sagens natur gør at pladsen til at dække det enkelte land bliver meget begrænset – i praksis seks sider pr. nation.

Her savner jeg måske en lidt skarpere prioritering / målrettethed af bogen – at bruge seks sider på Burmesisk forretningskultur er i princippet OK – men i forhold til at der samtidig også kun bliver brugt 6 sider på f.eks. USA, Tyskland, Rusland, Indien og Kina er det måske i overkanten.

Alt i alt så er bogens største svaghed at når man forsøger at dække 40 nationale kulturer giver det naturligvis meget begrænset plads til den enkelte kultur.

Og det samme gælder naturligvis når man dækker et så bredt begreb som kultur på 130 sider.

Mindre egnet til den erhvervsmæssige hverdag


Det betyder også at der bliver tale om en introduktion til kultur og som en overordnet gennemgang af det man som internationalt rejsende kan opleve – men måske mindre egnet til den erhvervsmæssige hverdag som mange har, hvor det er et begrænset udvalg af kulturer som man så til gængæld har næsten daglig interaktion med.

Bogens begrænsninger overskygger dog ikke at der alt i alt er der tale om en god og fremfor alt bredt dækkende indføring i kulturbegrebet igennem en række kultur dimensioner og hvordan kultur dimensionerne samlet set danner et lands kultur.

At dække et så diffust begreb som kultur på 130 sider er i sig selv en præstation – så selvom 130 sider ikke dækker alle nuancer er det et rigtigt godt udgangspunkt for kulturforståelse.

Bogen giver også ved hjælp af gennemgangen af de 40 landes profiler også en række gode konkrete eksempler på hvordan kulturdimensionerne konkret definerer et lands kultur.

Så for læseren der er ny til kultur begrebet eller som har brug for en generel indføring/genopfriskning af begreberne er bogen absolut et besøg værd.

Tomas Hannibal Nielsen er chefkonsulent hos PA Consulting Group og arbejder hovedsagelig i den finansielle sektor med fokus på IT-ledelse, Enterprise Arkitektur og samspillet mellem forretning og IT. Han har tidligere arbejdet for Capgemini i Danmark og Ungarn samt American Management Systems GmbH i Tyskland. Tomas har en MBA fra Rotterdam School of Management.

Anmelder Tomas Hannibal Nielsen
Stjerner: 4½
Titel: Cross-Cultural Business Behavior
Forfatter: Richard R. Gesteland
Forlag: Copenhagen Business School Press
Antal sider 399
ISBN 9788763002387
Pris: 380 dkk


Køb bogen
" Er du en god leder" her






Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder