Bøger: Novo og Mærsk – en kanonsucces
Mikael R. Lindholm (billedet) har sammen med Frank Stokholm researchet og skrevet fem bøger om store danske virksomheder. Denne anmeldelse kigger vi på Novo og Mærsk.
Karriere Af ,
Huset Mandag Morgen igangsatte en storstilet eftersøgning: Hvad er det, der skaber de største danske erhvervssucceser? Detektiverne var fem professorer med sporhundene Steen Hildebrandt og Majken Schultz i spidsen.

Bedømmelse:
6 af 6 stjerner


De stak næsen i hundredvis af danske erhvervssucceser og fik opsnuset fem, som er helt i særklasse. Novo, Mærsk, Jysk, ISS og LEGO. Virksomheder som over lange perioder har vist eksemplariske resultater og ledelsespræstationer i verdensklasse.

Dem lod de Mikael R. Lindholm og Frank Stokholm researche og skrive fem bøger om. Her kigger vi på Novo og Mærsk.

Lommebøger

Det første der slår mig, når jeg ser kanonbøgerne er, at de er små. Og med stor skrift. Hver bog kan læses på et par timer. Jeg havde forestillet mig noget mere leksikonagtigt, da jeg hørte om projektet.

Men hvad står der i dem? De er skrevet i et sprog, som ligger sig tæt op ad de (mange) bøger, der i forvejen er skrevet om Danmarks erhvervsikoner. Min anmelderkollega Henrik Ørholst har for nyligt opmålt, at der er skrevet 37 cm bøger om Mærsk. Og altså nu 1,5 cm mere.

Mærsk-bogen giver da heller ikke meget nyt, hvis man i forvejen har læst de andre i "serien". Men som Ørholst skriver: "Bøgerne er med til at holde myten levende". Begge bøger er skrevet så myterne lever.

Der er ikke plads til kritiske kommentarer eller afslørende journalistik. Der er tale om en hyldest, og en kanonlære, som fremhæver styrkerne ved organisationerne.

Heldigvis ikke sådan at kriser og tilbageslag undgås. Hvem husker fx at Novo Nordisk var på kollapsets rand i slutningen af 60'erne?

Dengang stærke amerikanske miljøorganisationer angreb enzymforretningen, og var langt med at få forbudt den slags teknologi, som i dag har gjort Novozymes til både miljøorganisationers, aktionærers og regeringspolitikeres kæledægge? Eller hvem husker at A P Møller var tæt på at måtte lukke under både første og anden verdenskrig?

Tidens tand

Dette er en af styrkerne ved bøgerne: De har de lange historiske briller på, og studerer hvordan virksomhederne klarer de forandringer og udfordringer, som et langt virksomhedsliv byder på.

Undervejs kan det synes som lidt for meget historiefortælling og gulnede billeder af mænd, som ingen længere husker.

Men pointen ved en kanon er vel netop, at nogen husker, når vi andre glemmer. Og at historien skal fortælles, og genfortælles, for at nye generationer kan lære af den. Og måske at historien bliver lidt bedre hver gang den fortælles...

Ledelse gør forskel


Noget af det jeg synes er mest interessant ved Mærsk- og Novo-historierne er tilgangen til ledelse. Her er de to virksomheder meget forskellige. Mærsk med den patriarkalske ledelse, hvor folk kommer unge og uerfarne, og bliver "støbt" ind i meget stærk kultur, hvor mesterlæren er personbåret og myndig, og former "lyseblå" mænd til de syv verdenshave.

Og Novo hvor ledelse og kultur bringes på nærmest videnskabelig formel. Viden og kompetencer dyrkes gennem formel uddannelse, og kulturen og de stærke sociale værdier beskrives, måles og rulles systematisk ud i den globale organisation.

Begge måder fører til bragende succes for de to virksomheder. Men den ene metode ville formentlig være en katastrofe i den anden organisation. Så der findes ikke én rigtig måde at lede på, men én rigtig måde at lede hver virksomhed på.

Kanongod kanon

Jeg hilser Den Danske ledelseskanon velkommen. I vanskelige tider er der brug for at fortælle de gode historier igen. Men også at få fortalt, at vi faktisk er verdensmestre på nogle områder. Fx inden for ledelse. Ikke et dårligt udgangspunkt for at komme videre. Lad kanonen brage – seks stjerner!

Frank Dybdal Lilleøre har skrevet en række bøger og artikler om ledelse, senest STAKEHOLD! fra Børsens Forlag. I dag er Frank ansat som First Vice President i Danske Bank-koncernens HR & Communications, hvor han har ansvaret for koncernens lederudviklingsprogrammer i Danske University.

Anmelder: Frank Dybdal Lilleøre
Stjerner: 6 af 6
Titel: Den Danske ledelseskanon, MÆRSK – ledelse i verdensklasse og NOVO – samfundsansvar som vindermodel
Forfatter: Mikael R. Lindholm og Frank Stokholm
Forlag: Gyldendal Business
Antal sider: 112
ISBN: 9788702071634 og 9788702107210
Pris: 200 inkl. moms pr. styk


Køb bøger fra
" Den danske ledelseskanon" her



NY PODCAST Børsen Morgenbriefing giver dig et hurtigt overblik over dagens vigtigste erhvervshistorier. På fem minutter gør vi dig klar til arbejdsdagen med en kort nyhedsgennemgang, en opdatering på aktiemarkederne og et kig på dagens vigtigste historie. Find podcasten på din foretrukne podcastafspiller.

Abonnér:
   

Andre læser dette lige nu


Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder