Bøger: Forandringsvirus uden høj dødelighed
Leandro Herrero mener at have fundet en anden vej end bombastiske forandringsstategier. En vej hvor de nødvendige forandringer spreder sig som en virus af ny adfærd i organisationen med samme hast som øjenbetændelse i en vuggestue.
Karriere Af ,
Kriser fremkalder nærmest per automatik stort anlagte forandringer. Topledelsen signalerer handlekraft ved at gå i spidsen for massive tilpasningsprogrammer, der drives ned gennem organisationslagene. Resultaterne er ofte nedslående. Mere end 60 pct. af alle forandringsprogrammer fejler.

Bedømmelse:
5 af 6 stjerner


Findes der alternativer til denne bombastiske forandringsstrategi?

Leandro Herrero mener at have fundet en anden vej. En vej hvor de nødvendige forandringer spreder sig som en virus af ny adfærd i organisationen med samme hast som øjenbetændelse i en vuggestue.

Han kalder det Viral Change. Og det vender op og ned på vores sædvanlige antagelser om god forandringsledelsespraksis.

Forandringsledelse for fald

I et af bogens sidste kapitler opsummerer han sine idéer og principper for viral forandring ved at gendrive 15 antagelser, som for af de fleste (inklusive mig selv) har været god latin i forandringsledelse.

For eksempel "Store forandringer kræver massive indsatser". Herrero giver mange eksempler på, at vigtige organisatoriske parametre som tillid og troværdighed både kan skabes og ødelægges af ganske små episoder og handlinger.

Han går også til angreb på antagelsen om, at indførelse af nye systemer og processer vil skabe ændret adfærd. Det holder ikke. De største fiaskoer indenfor forandringsledelse er netop system- og procesimplementeringer med nye IT-systemer, der enten ikke bruges efter hensigten, eller slet ikke.

En anden "kendt sag" er, at forandringer kræver en massiv kommunikationsindsats, som rammer alle i organisationen. Forkert igen.

Forfatteren viser hvordan disse massive "kampagner" nærmest er det mindst effektive middel til at skabe den nødvendige grad af involvering for at medarbejdere kan tage forandringen til sig.

Og dermed nærmer vi os det centrale argument i bogen. Forandring spredes mest effektiv gennem sociale netværk. Ved at nogle få personer introducerer en ny adfærd, som andre imiterer enten bevidst eller ureflekteret. Kommunikation er slet ikke nødvendigt – for handling taler langt højere og tydeligere end ord.

Forandringer gennem epidemier

Det gælder med andre ord om at sprede en epidemi af nye måder at gøre tingene på. Spredningen sker gennem eksisterende sociale netværk, eller nogle som opbygges til lejligheden.

20 personer som spreder nogle simple adfærdsmønstre omkring samarbejde, kundefokusering, omkostningsbevidsthed eller andre forandringstemaer, vil ifølge bogens teorier på kort tid kunne skabe en varig kulturændring, selv i store organisationer.

Principperne bag denne måde at designe forandringsprocesser på, beskrives med begreber som "diffusion", "imitation", "infektion" og "tipping points". Begreberne er lånt fra andre områder, bl.a. adfærdsteori, matematik og netværksteori.

Appetitlig bog

En bog der vender op og ned på vores forståelse af centrale ledelsesbegreber fortjener opmærksomhed. At bogen så tilmed er skrevet på en lettilgængelig, fint illustreret og appetitvækkende måde, uden at sætte sit solide teoretiske fundament over styr gør blot sagen endnu mere klar.

Her er tale om en bog, som både teoretikere og praktikere, der arbejder med forandringsledelse, bør kende til. Har man lyst til mere fra Herreros hånd, har han skrevet en håndfuld originale bøger om andre ledelsestemaer og udkommer snart med "Homo Imitans".

Vurdering: 5 af 6 stjerner
Titel: Viral Change - The alternative to slow, painful and unsuccessful management of change in organisations
Forfatter: Leandro Herrero
Forlag: MeetingMinds
Antal sider: 387
Pris: £ 29.95


Køb bogen
"Viral Change" her


Frank Dybdal Lilleøre ansat som First Vice President i Danske Bank-koncernens HR & Communications, hvor han har ansvaret for koncernens lederudviklingsprogrammer i Danske University. Herudover er han ekstern lektor ved Handelshøjskolen i Århus, Aarhus Universitet som fagansvarlig på Executive MBA - Ledelse i forandring.

Din medarbejder vil hellere have dig fyret - end selv at få mere i løn

Omverdens krav og forventninger til ledere er ved at ændre sig dramatisk og har resulteret i en reel ledelseskrise. Hvis ledere skal holde på dygtige medarbejdere og rekruttere talenter, så kræves der noget helt andet af en moderne leder.

Det fortæller Rasmus Hougaard, der har skrevet bogen "The mind of the leader", der bygger på research blandt 35.000 ledere verden over. Du kan opleve Rasmus Hougaard og andre internationale thought leaders på Børsens Ledelseskonference d. 30. september. Lær af de dygtigste og få konkrete værktøjer til dit eget ledelsesarbejde. Meld dig til her.

Andre læser dette lige nu


Pleasure anbefaler

Seneste karriere nyheder