Når en virksomhed bruger cloud-baseret backup, bliver sikkerhedskopierne placeret hos cloud-udbyderen. Den model har den danske udbyder Dmsave, som er en del af Atea Danmark, haft god succes med siden starten i 2002.

Men snart kommer den med et supplerende løsning, hvor data både gemmes i Dmsaves datacentre og på storagesystemer ude hos kunderne.

Direktør Poul Bærentsen forklarer, at det nye tiltag skyldes et ønske fra kunderne:

"Mange kunder er blevet interesserede i at kunne gendanne data hurtigere. Men samtidig vil de stadig gerne have, at hele ansvaret for at tage backup og drive systemet ligger hos os. Det får vi mulighed for med den nye løsning, som vi lancerer inden for nogle måneder," fortæller han.

Dmsave har godt 600 kunder, der lader firmaet stå for opgaven med at tage backup. Hos kunden installeres software på de servere, som skal beskyttes.

Programmet sørger for at kopiere data over til Dmsaves datacentre, hvor de gemmes på store storagesystemer, der lager på en kombination af disk og bånd.

I alt ligger der fire petabyte kundedata i Dmsaves to datacentre – det svarer til cirka 975.000 dvd-plader.

Arkiverer vedhæftede filer

Virksomheden startede med at levere backup. Men siden er flere kunder blevet interesserede i også at arkivere i skyen.

"En backup er en kopi af dataene i et produktionssystem. Et arkiv indeholder data, som man ikke ønsker at have i produktionssystemet længere, fx fordi de tager plads op og sjældent bliver brugt," forklarer Poul Bærentsen.

Som eksempel nævner han mail-serverprogrammet Microsoft Exchange. Ofte vil 70-80 procent af den diskplads, som Exchange anvender, være fyldt med vedhæftede filer.

"Vi kan sætte en regel op, hvor vi arkiverer vedhæftninger på alle mails, der fx er mere end tre måneder gamle. Når brugeren så åbner en af de gamle mails, kan den stadig læses. Men der er et ikon, som fortæller, at vedhæftningen er arkiveret. Skulle man ønske at se den vedhæftede fil, skal man klikke på den. Så kan der gå fem til ti sekunder, før den er hentet fra arkivet hos os," siger han.

Han venter, at endnu flere kunder i fremtiden vil købe arkivering som supplement til deres backup. På den måde kan de udskyde indkøb af ny hardware og software til arkivering af fx Exchange, SharePoint og SQL Server.

Ekspertise til leje

Poul Bærentsen mener, at cloud-baseret backup indebærer flere fordele for kunderne:

"Backup er en fast, statisk opgave, der skal udføres på samme måde hver dag. Det kan være svært at sikre i en it-organisation, hvor folk typisk har mange kasketter på og skal udføre mange opgaver. Ved at lægge den ud til os sikrer man, at den ligger hos nogen, der er specialiserede og ikke laver andet.
Dermed har vi også de kompetencer, som er nødvendige. It-systemer bliver stadig mere komplekse, samtidig med at data er livsnerven. Ved at lægge det ud af huset kan man frigøre sine interne it-ressourcer til opgaver, der er tættere på forretningen og dens behov," siger han.

En anden fordel er, at virksomheden slipper for at investere i hardware og software.

"Her kan udfordringen være at forudsige, hvor stor kapacitet man får brug for. Hos os er der altid plads nok, det sørger vi for," siger han.

Kunderne betaler en abonnementspris beregnet ud fra det antal servere og den mængde data, den ønsker sikret.

Tjek detaljerne

Når en virksomhed overvejer at gå over til cloud-baseret backup, kan den vælge mellem en række leverandører. Poul Bærentsen anbefaler, at man undersøger kandidaterne grundigt, før man træffer valget:

"Konceptuelt set tilbyder vi alle det samme: Vi installerer noget software hos kunderne, hvorefter vi sørger for at tage backup. Data placeres på vores storagesystemer, og vi overvåger, at alt kører som det skal. Men så skal man undersøge, hvad det er for en infrastruktur, der ligger bag løsningen. Har de den nødvendige kompetence? Hvor mange folk har de, og hvilke tekniske certificeringer har de? Man kan også spørge til ISO-certificeringer eller en uafhængig revisionserklæring. Det sikrer, at der ikke bare er den nødvendige teknik, men at også processerne og ressourcerne er på plads," lyder hans råd.

Cloud truer

Cloud storage er Dmsaves kerneydelse. Men paradoksalt nok kan en større udbredelse af cloud betyde, at Dmsave mister sin eksistensberettigelse:

"Hvis virksomhederne går over til at købe alle applikationer i skyen, har de ikke længere nogle lokale servere, som de skal have taget backup af. Det spåede man for ti år siden, men jeg tror ikke, det kommer til at ske. Virksomheder vil købe endnu mere i skyen, men de vil fortsat også have deres egne systemer," mener han.

Poul Bærentsen venter, at Dmsaves regnskab for 2010 lander på en omsætning i underkanten af 100 millioner kroner. Der er tocifret vækst på både omsætning og overskud.

Virksomheden var oprindelig et joint venture med Mærsk Data, men har siden 2007 været ejet af Atea.

Andre læser dette lige nu


Seneste IT nyheder