Er man trofast lytter af Børsens Investorpodcast, vil Christian Klarskovs strategi formentlig ikke komme som en overraskelse. For strategien, som den garvede investor nu vil folde ud i Børsens aktiespil, er en, han både har brygget på og plæderet for i flere måneder.
“Tank og fedme”, kalder han den mundrette strategi, som dækker over at investere i selskaber inden for transport af fossile brændstoffer og så biotekselskabet Zealand Pharma, der har medicin til behandling af svær overvægt på vej.
“Jeg har valgt nogle aktier, som jeg tror meget på de næste par måneder, uden skelen til normal risikospredning
Christian Klarskov, investor
Med den håber han ikke alene på et højt afkast og håneretten. Ambitionerne er ifølge Christian Klarskov at nå hele vejen til tops.
“Det, som jeg har tænkt mig at gøre for at kunne vinde aktiespillet, er at have en kortsigtet, meget koncentreret og spekulativ portefølje,” siger Christian Klarskov og tilføjer:
“Så jeg har valgt nogle aktier, som jeg tror meget på de næste par måneder, uden skelen til normal risikospredning, og som er særligt fokuseret på transport af fossile brændstoffer.”
Derfor har investoren også et budskab angående sin strategi, som han ikke kan sige nok gange: “Don’t try this at home”.
Christian Klarskov har mere end 30 års erfaring fra finans- og investeringsverdenen, hvor han ud over at være privatinvestor har siddet som blandt andet aktiechef i Handelsbanken og porteføljeforvalter i Nordea Invest.
De mange år med hovedet begravet i årsrapporter og markedstendenser har givet ham viden og værktøjer, som han også gør brug af i aktiespillet. Så at det lige netop er “Tank og fedme”, som porteføljen koncentrerer sig om, er heller ikke helt tilfældigt.
Her vil han blandt andet investere i de norske olieselskaber Vår Energi og Aker BP, der er steget hhv. 2,38 pct. og faldet 2,29 pct. det seneste år. Samt i det danske rederi Torm, der er skudt i vejret med lidt over 60 pct. siden årets start, og rederiet Hafnia, der er steget med 48,8 pct. i løbet af 2023.
For for det første er transportdistancerne blevet længere efter krigen. Før blev brændstoffer som diesel og benzin hentet i Skt. Petersborg i Rusland, men grundet krigen transporteres de nu fra USA. Derudover har rederierne ikke været ude at købe nye skibe – noget, som de ifølge investoren ellers altid gør, når de har tjent penge.
Tilsammen gør det industrien til en oplagt case for aktiespillet, lyder det fra Christian Klarskov.
“På den måde kommer der altså en kraftigt stigende efterspørgsel, samtidig med at udbuddet af skibe er det samme – og det betyder, at prisen på den her transport stiger,” siger han og tilføjer:
“Samtidig er det nu, at højsæsonen kommer. Det er altid sådan, at fra februar til september plejer der ikke at være så travlt med at transportere brændstoffer. Det er i vinterhalvåret, at der er run på – og det er jo perfekt timing med aktiespillet.”
Investeringen i Zealand Pharma, der også får en plads i porteføljen i aktiespillet, og som samtidig er den største aktie i Christian Klarskovs private portefølje, handler derimod om de tendenser, der udspiller sig på markedet for behandling af svær overvægt.
Det seneste år er kursen på det danske biotekselskab steget 103 pct.
“Det er et selskab, der har adskillige kandidater til behandling af fedme. De har en, der går i fase tre i løbet af aktiespillet, og så har de også to andre på vej. Det taler jo fuldstændig ind i den tendens, som vi har set med Novo Nordisk-aktien, der eksploderede på grund af fedmemidlet Wegovy,” siger han.
De aktier, som Christian Klarskov vil kaste sine penge i i aktiespillet, er også aktier, som han i stor udstrækning har investeret i privat – dog ikke med samme koncentration og vægt, understreger han.
“Jeg ved jo ikke, om der kommer en kold vinter, men jeg ved, at hvis det gør, bliver det ikke sjovt
Christian Klarskov, investor
Nok er strategien gennemarbejdet, men den er også risikabel, begrunder han og forklarer blandt andet, at hvor godt rederierne klarer sig, blandt andet afhænger af vejret, og hvor hård en vinter vi får.
“Jeg ved jo ikke, om der kommer en kold vinter, men jeg ved, at hvis der gør, bliver det ikke sjovt – til gengæld kan man så tjene nogle penge på det,” siger han og tilføjer:
“For selvom de europæiske gaslagre er fyldte, skal der ikke ret meget til, at vi får brugt al den gas, som vi har – og så skal man i stedet bruge dieselolie til at køre fabrikkerne op med.”