Tøjkøb giver støttekroner

238974_16_9_large_765.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
28. aug 2012 KL.14:28

En løbe-T-shirt er kernen i Run4charity. Konceptet skal motivere danskerne til at motionere, støtte og synliggøre velgørende organisationer En løbetur er i sig selv fuld af signalværdi om det gode, det sunde og det aktive liv.

Men det lille webbureau Favola vil gerne fylde endnu mere på og har udviklet konceptet Run4charity. "Vores hjerte har altid banket for velgørenhed, men vi driver en forretning og kan ikke altid gå rundt med raslebøssen," siger Mia Erlund, direktør i Favola.

I et stykke tid gik hun og baksede med problemstillingen at kombinere tidens store interesse for motion med velgørenhed. Men støtten skulle være mere end blot et engangsbeløb. Ideen kom, og Favola har netop lanceret Run4charity, der går ud på, at man via nettet køber en løbetrøje.

Man kan vælge at støtte en af de indtil nu 11 deltagende organisationer, der alle i samarbejde med Favola har fundet på et fængende slogan, som kobler motion med organisationens interesse. Ved køb af en T-shirt – til samme pris som i sportsbutikkerne – går op mod 30 pct. af beløbet til den valgte organisation.

"Der er så meget fokus på motion, så nu kombinerer vi det med velgørenhed og får samtidig organisationerne brandet i gadebilledet," siger Mia Erlund.

Hun vurderer, at Run4charity i bedste fald kommer til at løbe rundt økonomisk.

En af de samarbejdende organisationer er Landsforeningen Autisme, hvor formand Morten Carlsson vil bruge Run4charity som startskud til at få sine cirka 8000 medlemmer mere op af stolen.

Motion mod sygdom

"Sport og motion er vigtigt for os. Mange med autisme har en form for spiseforstyrrelse. De er primært overvægtige, fordi de ikke bevæger sig nok, og samtidig har de svært ved at tage initiativ," siger han.

Ifølge Morten Carlsson er endnu et uheldigt forhold, at mange med autisme spiser en særdeles ensformig kost.

"De spiser helst toastbrød, pasta og kartofler, og deres sanseapparat gør, at de ikke kan lide at blande ting sammen. Der skal ikke alt muligt ovenpå," forklarer han.

Morten Carlsson forventer ikke at modtage de helt store støttebeløb. Det vigtigste for ham er få sloganet ud i håb om en god debat.

Landsforeningen Autisme foreningen har fået sit T-shirtslogan foræret af tidligere radio- og tv-vært Hans Otto Bisgaard, da han engang under et "Hvem vil være Millionær"-show sagde: "Lidt autisme har man vel altid." Og autisme har omkring 50.000 danskere.

Mistede støttemidler


Organisationen Danske Hospitalsklovne har valgt sloganet "Grin bare af mig. Det er bare for alvor, når vi griner," og her er direktør Kenneth Øhrberg også begejstret for konceptet.

Og klovnene kan bruge hver en krone i støtte. Organisationen er finansieret af virksomheder, private og fonde og har på grund af en mærkbar nedgang i støttekronerne netop skåret 40 pct. af aktiviteterne fra.

"Det er trist og en kombination af finanskrisen, og at de store fonde har svigtet os," siger Kenneth Øhrberg, der organiserer 23 hospitalsklovne.

Foreningens årsomsætning er på under 10 mio. kr. om året.

Ved salg af en T-shirt med Danske Hospitalsklovnes logo og slogan ryger i alt 20 pct. af købsprisen videre til organisationen, det vil sige 66 kroner.

"Et så godt initiativ som dette får ikke samme opmærksomhed hos f.eks. Kræftens Bekæmpelse eller Røde Kors, hvor jeg tidligere har været fundraisingchef. For os er 10.000 kr. mange penge," siger Kenneth Øhberg.

Han forventer ikke at få så stort et støttebeløb ud af samarbejdet med Run4charity.