TDC's Play kan helt ændre det globale musiksalg

Generelt
Eksklusivt for kunder
20. jun 2010 KL.18:11
En unik idé fostret af vores hjemlige TDC, kan føre til en helt ny og digital forretningsmodel på det internationale musikmarked, der som bekendt er trængt af bl.a. pirateri og dalende salgstal.

"Ja, det tror jeg bestemt, at det kan," siger Jesper Bay, der er marketingdirektør i pladeselskabernes sammenslutning, IFPI.

Blot få uger efter at TDC startede sin nye tjeneste Play, der giver TDC-kunder gratis adgang til at hente musik til deres computer og mobiltelefon, har jungletrommerne spredt budskabet ud over Danmarks grænser.

Her venter branchefolk utålmodigt på at se resultaterne af TDC-modellen, så de kan vurdere, om den skal kopieres internationalt.

"Jeg hører, at der er ekstrem interesse for det i udlandet," siger Bay.

På det seneste har flere danske pladselskabsdirektører således fortalt ham om, hvordan de bliver "forhørt" om den nye forretningsmodel, når de er i udlandet.

Scoop for TDC

Herhjemme er de fleste enige om, at det var et scoop for TDC, da man ad et par omgange fik alle de store pladeselskaber til at hoppe med på vognen.

Ideen er den enkle, at TDC betaler pladeselskaberne hver en pose penge – hvorefter TDC kan tilbyde sine bredbånds- og mobilkunder gratis download af musik.

For TDC har ordningen den fordel, at man kan tilbyde kunderne noget ekstra, som gerne skulle forhindre dem i at flygte til andre selskaber. Som udgangspunkt kan musikken nemlig ikke flyttes med, hvis man skifter selskab.

Ifølge folk med kendskab til pladebranchen er det mest overraskende, at det er lykkedes TDC at få, hvad der vurderes at være verdens første "fastprisaftale" med alle de store pladeselskaber.

I branchen findes da også kritiske røster, som mener, at pladebranchen her skyder sig selv i begge fødder. Hvem vil købe musik i andre digitale eller analoge forretninger, hvis man kan hente musikken gratis hos sit teleselskab?

En vej – nedad

"Sludder og vrøvl. I dag går musikmarkedet bare én vej, og det er nedad," siger teleanalytikeren John Strand med henvisning til, at der sælges stadigt mindre musik til stadigt lavere priser.

"Vi vil se det her (TDC-modellen, red.) i et hav af lande, fordi det kan opveje musikbranchens faldende omsætning," siger Strand.

Når nu den gamle forretningsmodel med salg af cd’er og digital musik fra nettet er i problemer, så kan pladebranchen leve mindst lige så lykkeligt med en "abonnementsordning". Det kræver bare en ny måde at tænke på.

"Det er ikke anderledes, end når Tivoli indfører turpas i stedet for at sælge billetter til de enkelte forlystelser," siger Strand.

Og det er vitterligt den slags overvejelser, man gør sig i pladebranchen – lige nu med øjnene stift rettet mod udviklingen hos TDC i Danmark.

Log på og læs hele artiklen fra dagbladet Børsen Digital.