Sundhed: Spis to kilo kål om ugen

297710_16_9_large_416.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
16. jan 2015 KL.10:11

Sundhedsblog - De færreste placerer dem på listen over favoritter, når det kommer til smagen, for kål i alskens varianter savner salatgrønsagernes friskhed og frugtens sødme.

Til gengæld kan kålen noget helt andet – nemlig give dig bragende god mæthed og en ren oversvømmelse af kroppen med sunde stoffer.

Adskillige undersøgelser viser, at mange kålsorter bugner af livsvigtige vitaminer og mineraler, og ikke mindst mikroskopiske plantestoffer, der styrker kroppens immunforsvar. Ud fra et alment sundhedsperspektiv er det særlig interessant, at kål indeholder kraftfulde plantestoffer med enormt sygdomsbekæmpende potentiale.

Flere kålsorter tiltrækker sig i de seneste år videnskabens interesse, fordi undersøgelser viser, at kålene besidder decideret kræftforebyggende egenskaber. Årsagen er, at megen kål indeholder såkaldte glucosinolater og andre mikroskopiske plantestoffer, der (i hvert fald i dyreforsøg) har vist sig at kunne bremse kræftcellers vækst. I selve kålplanten er stoffernes opgave at forsvare kålen mod ødelæggelse, og man kan på sin vis sige, at effekten er den samme i menneskets krop, hvor de beskytter mod ødelæggende stoffers indtrængen.

Det er især de grønne varianter, der indeholder store mængder af de sunde stoffer. Derfor viser broccoli, rosenkål og grønkål sig da også at være de mest slagkraftige på sundhedssiden. Effekten gør ikke kål til et mirakelmiddel, men understreger dog værdien af at bygge kål ind i den sunde, alsidige kost.

Stærk på C-vitaminer

Også på andre områder udfolder kålene immunforsvarsstyrkende egenskaber. Vil du fx holde forkølelserne stangen er der kålsorter, der har uovertrufne egenskaber. De fleste kålsorter indeholder blandt andet så meget C-vitamin, at få hundrede gram kål dækker et helt dagsbehov af det styrkende vitamin, som især langdistanceløbere og andre udholdenhedsatleter har brug for i store mængder.

Har du lagt dig ud hen over julen er det selvsagt også et relevant argument for at øge den daglige kålkvote, at de fremmer muligheden for vægttab. Særligt de mest fiberrige af slagsen, som grønkål, broccoli og rosenkål, mætter fantastisk, samtidig med at de er så kaloriefattige, at du kan proppe dig med svimlende mængder uden at sprænge det daglige kaloriebudget.

Spis rigeligt med kål

I lyset af de mange plusser ved kålen er der ingen tvivl om, at kål på tallerkenen nogle gange om ugen er en værdifuld investering i sundhed, styrke og en slank talje. Af samme grund skriver jeg masser af kål ind i hver eneste kostplan; til tider i så store mængder, at mine klienter er lige ved at segne ved opgaven med at få kålen guffet indenbords.

Jeg er dog nådesløs i mine krav, for fakta er, at et ernæringsliv uden kål er ligesom bilkørsel uden en herligt højtydende forbrændingsmotor: man overlever nok, men det er skisme ikke et særligt spændende liv, der venter.

Min klare anbefaling lyder derfor på, at du målrettet sigter efter at spise kål flere gange om ugen. Selvom undersøgelser viser, at der skal indtages 300-500 gram kål på én gang for at det giver en målbar sundhedsstyrkende effekt, vil et ugentligt indtag på et til to kilogram være en god start, så længe resten af kosten er sund og du dagligt indtager masser af frugt og grønt. Her vil kålene indgå i et komplekst immunforsvarsstyrkende samspil med kostens andre plantestoffer.

Den lille ulempe

I lyset af alle de entydige fordele ved at spise kål kan du forhåbentlig leve med den lille ulempe, at de fleste kålsorter fremmer gasproduktionen i tarmen. Reelt er der vel ikke engang tale om en ulempe, for her i vinterkulden kan det være ganske behageligt at kunne skabe lidt varm luft i løbebukserne.

Årsagen til at der overhovedet opstår gasarter er, at tarmsystemet udfordres af at skulle håndtere kulhydrater, fibre, samt svovlforbindelser i kålen. Trøst dig med, at det er værst i starten. Efter nogle uger har tarmsystemet vænnet sig til kålen, og luftdannelsen reduceres.

Synes du, at det er alt for generende kan du dog imødekomme problemet ved at fryse kålen ned et par dage. Krydderiet bønneurt virker også lettere fordøjelsesfremmende og kan samtidig hæmme noget af kållugten.