Sigtet tys-tys-kilde kan stå bag endnu større datalæk

282474_16_9_large_24.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
08. maj 2014 KL. 8:43

Foreløbig har Nets-sagen muligvis kun vist fligen af en kæmpe datalækage. Både politiet, IBM og Nets har iværksat undersøgelser af, om der er sket en langt mere omfattende datalæk end den, som den sigtede it-konsulent tilsyneladende har leveret til Se og Hør, skriver Politiken.

"Der forestår en del it-efterforskning, der har til formål at afdække, om der ellers er sket noget," siger efterforskningschef Bent Isager-Nielsen fra Københavns Vestegns Politi til Politiken og fortsætter.

"Vi har derfor også blik for, om den sigtede eller andre it-folk har kunnet trække oplysninger ud og sælge til andre. Som i andre alvorlige sager er vi opmærksomme på, at der kan ligge andre kriminelle forhold."

Politiinspektøren ønsker ikke at kommentere, om politiet allerede har indikationer på andre datalækager.

Den sigtede it-konsulent i sagen om læk af følsomme data til Se og Hør, også kaldet tys-tys-kilden, har ifølge sit eget online-cv været systemadministrator og haft som job at overvåge IBM's såkaldte mainframe-miljø.

En lang række af IBM's største offentlige og private kunder er eller har været koblet på dette driftssystem på samme måde som Nets.

Ifølge it-sikkerhedseksperter har den sigtede derfor haft administratoradgang til en lang række af IBM's største kunder.

"Spørgsmålet er, om han har haft andre kunder i sin butik end Se og Hør. I 2012, hvor tys-tys-kilden stadig var ansat, implementerede IBM hele NemID-systemet, hvor alle danskernes private nøgler ligger." 

"Hvis han har haft adgang og misbrugt dem, står vi potentielt over for en regulær persondatakatastrofe," siger Peter Kruse fra it-sikkerhedsfirmaet CSIS til Politiken.

I Nets siger landechef Susanne Brønnum, at "der er ikke noget, der ser ud, som om det har gået ud over NemID-systemet".

IBM kan ikke afvise, at datalækagen reelt er større end antaget.

"Disse elementer er naturligvis allerede en del af vores dybdegående undersøgelse af hele problemstillingen, som vi er i gang med," lyder det i en kort mail til Politiken fra markedsføringschef Karsten Stokking.

/ritzau/