Rederistøtte til nyt forslag mod pirat-angreb

Generelt
Eksklusivt for kunder
20. jun 2010 KL.18:12

Danske rederier føler sig efterhånden til grin i det eskalerende problem med piratangreb ved Østafrika.

Derfor hilses forslag fra Dansk Institut for Militære Studier (DIFMS) velkomment af blandt andet rederiet Clipper, der selv har været nødt til at bruge millioner på få at få skib og besætning ud af piraternes klør.

Rederikollegaen A.P. Møller-Mærsk har netop været uhyre tæt på en kapring, da Maersk Alabama blev angrebet og kaptajnen blev taget som gidsel. Han blev befriet efter en dramatisk aktion.

Angrebene er eskaleret i starten af 2009. 16 skibe er kapret mod 4 skibe i samme periode sidste år, pointerer direktør i Clipper, Per Gullestrup.

Ingen kavaleri klar

"Det nytter ikke noget at tro at kavaleriet kommer til undsætning, det er der simpelthen ikke nogen appetit for. Derfor er DIFMS' forslag nok det bedste og mest realistiske vi har set, på mange niveauer," siger Per Gullestrup til borsen.dk.

Han håber, at politikerne hurtigt vil gribe handsken, så dansk søfart ikke bliver skadet yderligere.

Instituttet har netop barslet med en rapport om piratproblemet, hvor man foreslår oprettelsen af en særlig styrke, der er regionalt baseret og som derfor vil have nemmere ved at håndtere kriminaliteten.

Ny indsatsstyrke

Enheden "Greater Horn of Africa Sea Patrol" skal søsættes med hjælp fra blandt andet Danmark - som netop har trukket sit krigsskib Absalon hjem fra området.

Somalia vurderes hverken nu eller senere at være i stand til at etablere denne enhed.

Modellen kendes fra Malacca Strædet mellem Indonesien og Malaysia, hvor man også har kæmpet hårdt med pirater.

Ros fra Clipper

Per Gullestrup fra Clipper ser flere fordele ved forslaget:

* Det involverer og overlader ansvaret til kyststaterne i området, som jo trods alt burde have den største interesse i en løsning.

* Det addresserer og løser forhåbentlig rov fiskeri ud for Somalia's kyst, som var indledningen til piratteriet.

* Det er væsentligt mere effektivt end at have alverdens flådefartøjer i Aden bugten, det virker ganske enkelt ikke.

* Det er en god sag for Danmark og vi mener at danske politikere kan gøre en god figur her.

Clipper-skib kapret

Per Gullestrup og Clipper måtte selv i aktion, da pirater kaprede Clipper-skibet CEC Future og dets 13 mand store besætning sidste år. Efter 68 dage og udbetalingen af en klækkelige løsesum blev skibet frigivet i januar 2009.