Magasin-artikel bag brasiliansk løft til Novo

Generelt
Eksklusivt for kunder
10. jan 2013 KL.20:55

I september sidste år blev Novo Nordisk verdensberømt i Brasilien. Baggrunden var lanceringen af diabetesmedicinen Victoza, der ud over at behandle Type2 diabetes også har vist sig at være slankende.

Det vækker opsigt i det kropsbevidste Brasilien.

"Parece milagre" - Det ligner et mirakel - stod der skrevet på forsiden af Veja, et af de mest læste, men også mest ansete tidsskrifter i september forrige år.

De mest innovative brasilianske læger havde allerede et godt øje til Victoza, men nu fik hele landet øjnene op for Novo Nordisks mirakelkur.

Men nu er Victoza ikke godkendt som fedmemiddel endnu, selv om meget tyder på, at det kan blive det. Derfor måtte Novo Nordisk gyde olie på vandene.

"Vi vil ikke tilskynde til off label use. Vi holder os inden for indikationen og må kun promovere det," siger Gustavo Mizraje, direktør for Novo Nordisk i Brasilien, der helt i den rette Novo Nordisk-ånd tillægger forretningsetik stor betydning.

Han er dog ikke i tvivl om, at netop Victoza har gjort Novo Nordisk lidt mere kendt i det store land, og det vil ikke kun hjælpe lanceringen af nye lægemidler, men også hjælpe på rekruttering og fastholdelse af gode medarbejdere.