Internt bureau står bag hidtil største danske spil-lancering

234626_16_9_large_563.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
08. jun 2012 KL.15:35
Femte spil i den danske Hitman-serie kommer til november, og det markedføres allerede nu internationalt. Med kun minimal ekstern hjælp.

De foreløbig fire spil i Hitman-serien er ubestridt den største danske succes inden for spil nogensinde. 10 mio. solgte spil – og en pæn milliard-omsætning – på 12 år taler deres tydelige sprog, og det hæver i dén grad forventningerne til det femte af slagsen, Hitman Absolution, der lanceres den 20. november.

Det dansk udviklede spil fra IO Interactive er netop præsenteret under stor opmærksomhed i Los Angeles på spilmessen E3, og der er taget hul på markedsføringen. Det sker med den største kampagne for et dansk spil nogensinde - lyder det fra IO Interactive.

”Vi begyndte på tv i Tyskland i sidste måned, England er sat til at følge - og i USA har vi foreløbig et Nascar-sponsorat. Og inden da har vi længe været i gang over for indkøbere og medierne,” siger Marc Skouborg, der er brandmanager i IO Interactive.

Internt reklamebureau med syv medarbejdere

Spillet er 100 pct. dansk udviklet, og markedsføringen er – med Marc Skouborgs ord – for 90 pcts vedkommende skabt af IO Interactive.

”Markedsføringen består bl.a. af videoer fra spillet, og det er oplagt, at de, der skal vurdere, hvad der virker bedst, og som skal vise, hvor vi virkelig excellerer, er nogle, der nærmest sidder på lårene af udviklerne,” siger Marc Skouborg.

Og således har IO Interactive to typer kreative - de, der udvikler spil, og de, der markedsfører dem.

”Vi har et internt reklamebureau med syv medarbejdere, der ikke bestiller andet end at lave kampagner for vores spil. Bureauet hedder Creative Service - og det er netop, hvad de er. Lige nu er de fuldt koncentreret om Hitman Absolution,” siger Marc Skouborg.

Charlotte Delran er chef for Creative Service, og det kreative ansvar ligger hos Creative Director Martin Emborg Hansen.

Lokal placering af reklamerne

IO Interactive ejes af japanske Square Enix, hvis afdelinger håndterer medieplanen for de enkelte markeder - det blander de danske spiludviklere og inhousebureauet sig ikke i.

”Når vi eksempelvis laver ”behind the scenes” film, så samarbejder vi med eksterne leverandører - men udgangspunktet er, at reklamen skabes af Creative Service,” siger Marc Skouborg.

Ikke usædvanligt for store spil er der i øjeblikket stor fokus fra IO Interactives side på forudbestillinger, der bl.a. kan indikere, om pilen vender op eller ned op til julesalget.