Hummel tordner frem i Tyrkiet

260664_16_9_large_418.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
26. jun 2013 KL. 8:35
Mærkevaren Hummel går som varmt brød i Tyrkiet. På tre et halvt år er det lykkedes at skabe en omsætning på 100 mio. kr. med Hummels tyrkiske aktiviteter. Det svarer til knap 10 pct. af Hummels samlede grossistomsætning på 1,1 mia. kr. Sidste år havde det tyrkiske selskab et overskud på 4 mio. kr. i et år, hvor der blev investeret kraftigt.

”Det er aldrig gået så stærkt som i Tyrkiet,” siger Søren Schriver, der er adm. direktør i Hummel, der sammenligner med Hummel-etableringer i en lang række andre lande.

Hummel har i dag forretninger i Istanbul, Izmir og i byer langs Sortehavskysten. Der kommer hele tiden nye forretninger til. I dag er der 47, men det forventes at ligge på 52 ved årsskiftet. Til næste år er der planlagt yderligere 23 butiksåbninger. Ud over Hummels egne butikker inklusive franchise, så er er der flere hundrede såkaldte shop in shops spredt ud over landet. Den årlige vækst i de kommende år ventes i niveauet 25-30 pct.

Hård konkurrence

Hummel konkurrerer bl.a. med Adidas, Nike og Converse, og selv om der er gode penge at tjene i Tyrkiet, så er der samtidig en hård konkurrencesituation.

”Det er kamp fra hus til hus,” siger Søren Schriver.

Han har bl.a. betalt meget store beløb for at sikre sig placeringer på de allermest attraktive strøg i de store byer, hvor over 100.000 personer passerer forbi hver dag. Der er samtidigt valgt en offensiv strategi, hvor der blev satset voldsomt lige fra starten. Mange af Hummelbutikkerne ligger ret tæt på hinanden, hvilket ifølge Søren Schriver er medvirkende til at forøge salget.

”Det giver også nogle fordele i forhold til personale og markedsføring, når butikkerne ligger tæt,” forklarer han.

Unge har taget godt imod Hummel

Hummel i Tyrkiet har prissat varerne på samme niveau som i Danmark og det øvrige Europa. I Tyrkiet har den unge befolkning taget godt imod Hummel, der stort set var ukendt før etableringen. Ifølge Schriver har selskabet været heldigt og ramte markedet med de rigtige varer første gang, og der er har ikke været behov for tilpasninger til det lokale marked, oplyser han.

Erfaringerne fra Hummels tyrkiske etablering handler bl.a. om at udvælge partnere med allerstørste omhu. Tyrkiet er et land baseret på netværk, hvor det er vigtigt at stole på hinanden, og ikke mindst vise, at man stoler på hinanden, og siger god for hinanden.

”Vær meget tydelig og meget eksplicit i dine udtalelser om dine folk og partnere : Vis kunderne at du stoler på ham, og at du og han har stærke bånd. Vi er som danskere ikke vant til, at vi siger sådan noget til og om hinanden, men i Tyrkiet er det min oplevelse at det forventes . Når jeg på søndag står overfor alle vore butikschefer og ledere, så understreger jeg, at Zeynel Akbulut (partner, red.) og jeg har kendt hinanden i 15 år og at vi stoler på hinanden. Jeg trækker ham op på scenen, trykker hånd og omfavner ham,” fastslår Søren Schriver.