Harme hos VW-aktionærer: Diesel-skandale skader os dybt

345055_16_9_large_319.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
10. maj 2017 KL.15:07

Hannover - Både for medarbejderne og for tysk erhvervsliv er det en skandale.

Og samtidig erklærer VW-ledelsen sig som tilhænger af gennemsigtighed sideløbende med, at man holder oplysninger om dieselskandalen tilbage. Det holder ikke.

Sådan lyder det fra mangeårige VW-aktionær Manfred Klein, der onsdag brugte dagen på Volkswagens generalforsamling i Hannover. Omkring 2000 aktionærer var dukket op, og mødet efterlod ingen tvivl om, at høje salgstal, en position som verdens største bilfabrik, stærk vækst og stigende overskud ikke rækker til at genoprette tilliden blandt mange aktionærer og kunder.

Manfred Klein tilføjede, at bestyrelsesformand Hans Dieter Pötsch bør træde tilbage, fordi han i sin stilling sidder med en interessekonflikt, idet han både erklærer, at alt skal frem om dieselsvindlen, men samtidig selv har været hos VW, da koncernen besluttede at snyde med softwaren for at få dieselbiler godkendt på det amerikanske marked.

”Herr Pötsch er en personificering af interessekonflikten, fordi han skal rydde op i det, han selv har været tæt på. Hvis han havde moralen i orden, ville han stille sin post som bestyrelsesformand i ro,” mener Manfred Klein.
Både Hans Dieter Pötsch og koncernchef Manfred Müller brugte meget tid på at gøre status over dieselskandalen, der stadig kan udløse nye bøder til bilgiganten.

På den ene side synes en del at være indkapslet med forlig i USA, der tvinger VW til at købe dieselbiler tilbage og udbetale erstatninger, men der udestår stadig en regning i EU – og en afregning med kunderne i Europa.

Slut med at køre VW diesel


Som en anden aktionær udtrykte det:

”Jeg har kørt VW Passat diesel hidtil og ved ikke, om det også bliver sådan en igen. Jeg har fået opdateret min software, men er ikke tilfreds og vil gerne have en kompensation. Det er moralsk forkert, at VW ikke gør mere for kunderne i Tyskland og Europa.”

Hans Dieter Pötsch helligede en stor del af sin cirka 45 minutter lange beretning på at forklare bestyrelsens har håndteret skandalen. VW-ledelsen har hyret eksterne, som har fået adgang til alle papirer og pesoner i VW. Det har ført til 750 interviews og en udlevering af 100 mio. dokumenter.

”Dieselkrisen er som tidligere nævnt en stor belastning for vores firma. Mange kunder er skuffet, og det beklager jeg dybt. Vi er endnu ikke i mål og har brug for at genvinde jeres (aktionærerne, red.) tillid, men vi ser forsigtigt fremad,” sagde bestyrelsesformanden.

Stor oprydning - bag lukkede døre


Men han ville ikke imødekomme ønsket om at Volkswagen lægger alle informationer om dieselskandalen frem. Offentligheden må nøjes med et ”statements of facts” og ikke hele rapporten fra advokatfirmaet Jones Day, der har fået adgang til alle papirer. Bestyrelsesformanden begrundede det med, at en offentliggørelse af hele rapporten ville skade VW yderligere.

I alt blev snydesoftwaren installeret i 11 millioner biler kloden rundt, heraf en halv million i USA. VW har foreløbigt sat omkring 23 mia. euro af til at dække skaderne. Men der er lang vej hjem, før den endelige regning af afklaret.

Det skjulte koncernchef Manfred Müller heller ikke, også selv om der er indgået forlig i USA. Müller så forliget i USA som adgang til tre års ”prøvetid” på det amerikanske marked. Koncernchefen fremhævede dertil, at dieselskandalen – eller ”dieselkrisen” som ledelsen hellere kalder det har højeste prioritet i 2017, også højere end at udvikle VW i øvrigt.

”Vi arbejder hårdt med at gevinde kunderne, offentligheden og ikke mindst aktionærernes tiltro,” sagde Manfred Müller.

Ikke alle aktionærer var dog lige fokuseret på dieselskandalen. Mange benyttede muligheden for at se VW-gruppens udstillede biler i nærmere øjesyn – og der var løbende kø til en plads bag rattet i en højglanspoleret gul Lamborghini, eller andre af Wolfsburg-koncernens high-end bilmærker.

Det kan måske være et plaster på såret i en tid, hvor VW-aktionærerne stadig må se aktiekursen ramt af dieselskandalen, der i september 2015 på to uger høvlede 40 pct. af værdien. I dag er aktien tilbage i niveauet 148 euro efter et svagt plus på generalforsamlingsdagen.