Fremtidens internet afsløret - her er konsekvenserne

343599_16_9_large_197.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
19. apr 2017 KL.16:12
Mens danskerne i nat lukkede øjnene, præsenterede Facebook deres bud på det, som eksperter betegner som "det nye internet", og åbnede dermed en ny front inden for virtual reality – "the experience internet" – som ventes at blive den næste store disrupter i den digitale verden.

Og ifølge Dansk Erhverv vil de nye vinde betyde en helt ny hverdag for både private og virksomheder.

Facebooks nye Virtual Reality-app kaldes Facebook Spaces og tillader, at man som enten privatperson eller som forretningsdrivende kan mødes i virtuelle møderum. Potentialet er enormt, mener Janus Sandsgaard, digitaliseringschef i Dansk Erhverv.

"Dette er det sidste skud på stammen i kampen mellem virksomheder som Facebook, Google og Microsoft om den nye dimension på nettet – Virtual Reality. VR bliver et paradigmeskifte på niveau med da vi gik fra postordrekataloger til netbutikker eller da mobilrevolutionen slog igennem," lyder profetien fra Dansk Erhverv.

Kan besøge strand i Tanzania

Indtil nu har de store virksomheder ifølge eksperten arbejdet på at gøre internettet hurtige, billigere og mere effektivt. Nu kommer så en mere sanselig oplevelsesverden med mulighed for at agere socialt i en tredimensionel verden, som man selv kan skabe ud fra fantasien.

Private får ifølge Dansk Erhvervs ekspert derfor et langt mere livagtigt internet og en række nye muligheder for at dele sit liv. Og virksomheder får med VR helt nye værktøjer at optimere forretningen med.

"Der er 1,2 mia. brugere af Messenger og lige nu har man kun tekst og emojis og små filmklip at kommunikere med. Med den nye VR-teknologi kan min mor gå på den selvsamme strand som jeg lige har besøgt i Tanzania og dermed dele min oplevelse. Og danske virksomheder kan udnytte teknologien til at fortælle historien om virksomheden mere levende og fremvise produkterne som er til salg. Om det så er hos en slagter eller et rejsebureau," forklarer Janus Sandsgaard og fortsætter:

"Ejendomsmæglere med projektsalg på hylden vil få et fantastisk godt værktøj i VR – for lige nu kan man måske kun se en kedelig rendering i to dimensioner, eller besøge en container med en prøvelejlighed. Fremover kan du selv gå rundt i præcis "din" lejlighed f.eks. med et par Oculus på hovedet. Opleve udsigten sommer og vinter og undersøge lysindfaldet kl 09.23 på en udvalgt dato. Det kunne også handle om at vælge farverne på væggen eller finde en sofa, der passer i stuen. Alt, hvad der handler om turisme og oplevelser, er også oplagt med VR. Vi kan opleve stranden og hotellet før du køber rejsen."



"Om 5-10 år vil vi stå og smile af nutidens reklamer som eneste medie. Det kan få retro- eller herlighedsværdi, men det ville være som at sammenligne en VHS-kassette på et sort/hvid-tv med nutidigt ultra-hd-streaming. Og så lige med den ekstra trejde dimension, der giver suget i maven eller kalder tårerne frem," forudser Janus Sandsgaard.

Læger kan mødes i et hjerte

Også for den danske iværksætter og VR-mand Simon Lajboschitz er der tale om en revolution.

"Du har nu et medie, som kan transportere folk til et andet sted. Så du kan gøre hvad som helst i dette miljø. Og de sociale platforme er det, alle jagter nu og denne platform kan bruges til at afholde bestyrelsesmøder i fremtiden, hvor man let hopper fra fabriksgangen i Kina til distrubutionsnettet ude i verden i realtid," siger han og tilføjer: 

"Verdens ti største hjertelæger kan fremover mødes inde i et hjerte og diskutere nye operationsteknikker selv om de sidder ti forskellige steder på kloden. Perspektiverne er en verden som er næsten præcis ligesom verden i Matrix filmen, hvor man kan alt."

"Shoppingoplevelser online har hidtil været meget kedelige og de store nyhedsaviser og medier kan levere nyheder og film til kunderne på helt nye måder i helt nye VR-miljøer. Internettet går fra information til oplevelse og dermed er det et paradigmeskifte, vi ser nu," fortæller Khora Virtual Reality, der producerer VR-indhold fra Kødbyen.

Se Mark Zuckerberg under nattens præsentation her: