Facebook vil vælte Google af pinden

276073_16_9_large_596.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
05. feb 2014 KL.17:39

I forbindelse med sin ti-års fødselsdag, har Facebook løftet sløret for de kommende ti års visioner. Én af dem er at blive verdens bedste søgemaskine. En plads, som et af verdens allerstørste brands, Google, står stærkt på.

Den nye søgefunktion, kaldet Graph Search, vil være langt mere personaliseret og levere sine resultater på baggrund af de enorme mængder data, som Facebook løbende indsamler om alle sine 1,2 milliarder brugere.

Det vil altså sige, at den kan svare på spørgsmål, som ikke har objektive svar, men derimod bliver en samlet vurdering af, hvad en given brugers netværk har til fælles. På den måde kan man spørge Graph Search, hvilken film man skal se i biografen, eller hvor man finder byens bedste sushi.

Om det er muligt at overgå Google, er dog tvivlsomt, mener Søren Riisager, der er søgemaskineekspert på Webjuice.dk.

”Facebook selv regner med, at det vil tage ti år, før Graph Search er færdigudviklet. Det er et spændende projekt, og det ville være fantastisk for brugerne med mere konkurrence, men desværre tror jeg, de er for sent ude,” forklarer han.

Den ti-årige plan kunne dog tyde på, at Facebook vil ’opdrage’ den nye generation af unge, der konstant er online og følger med på smartphonedisplayet, kaldet ”Facedown-generationen”, for på den måde at gøre Graph Search til deres foretrukne i fremtiden.

Det bliver dog stadig noget af en udfordring, da løbet for den nuværende Facedown-generation allerede er kørt, fordi de får øjnene op for Google, når de bliver ældre, og Facebook ikke længere er deres primære kilde til information.

Eneste potentielle konkurrent
Både Microsoft og Yahoo samt en række andre konkurrenter har i mange år gjort lignende forsøg på at hamle op med Google uden den store succes – den amerikanske søgemaskine leverer stadig uovertruffent de bedste resultater via sin algoritme og Google Ads, og det er svært at sige, om Graph Search bliver bedre.

Det bliver dog en anden måde at bruge en søgemaskine på med sin mere personaliserede profil. Og hvis der endelig skulle være nogen, der skulle kunne hamle op med Google, så må det om nogen være Facebook, ifølge Søren Riisager, der umiddelbart ikke mener, at der vil være nok brugere.

”Det Facebook er gode til, er netop at levere personlige og relevante søgeresultater baseret på en imponerende stor brugermasse. Den nye kant er, at Facebook har nogle unikke data på brugerne, som Google ikke har. Facebook kan basere søgningen på, hvad du og dine venner synes er interessant. Man kan altså spørge Facebook, om man vil kunne lide en bestemt film, og så vil maskinen svare ”ja” eller ”nej”. Det er som at stille sin computer et spørgsmål,” siger han.

Graph Search er allerede nu blevet eksponeret til en mindre gruppe Facebook-brugere i en betaversion, og i løbet af efteråret vil flere brugere løbende få adgang til tjenesten, hvis den vel at mærke bliver godt modtaget.