De ti bedste bureau-resultater i 2012

263348_16_9_large_427.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
13. aug 2013 KL.21:16

Den danske bureaubranche er presset. Omsætningen faldt i 2012 med 3,4 pct., mens resultatet er nede med godt 25 pct., men ikke alle er på hælene.

Små 12 mia. kr. omsatte bureaubranchen for i 2012. Og 11 af de 250 største bureauer er gået konkurs inden for de seneste 12 måneder. Bundlinjen for branchen landede på 276 mio. kr., et fald på godt 100 mio. kr. i forhold til året før.

Det er konklusionen på årets store brancheoversigt, skabt af Dansk Brancheanalyse, der i øvrigt fortæller, at bruttoavancen – af nogle kaldet for dækningsbidraget – er stort set stabilt. Det er på tværs af bureautyper faldet med 0,6 pct., hvilket alt andet lige indikerer, at branchen som helhed ikke er på gravens rand.

I dag kigger vi på de bedste af de 254 bureauer, der indgår i analysen. Og ikke overraskende har vi fire mediabureauer i top-10 med Aegis Media som det suverænt bedst indtjenende bureau. Hele 25 mio. kr. lægger koncernen på bunden efter skat, og er samtidig også det største på omsætningen. Lars Bo Jeppesen & Co har grund til at være stolte af indsatsen i 2012.
Top-10 ser således ud, idet vi rangerer efter bundlinjen:

De bedste resultater i 2012:
1. Aegis Media (k), 25,146 mio. kr.
2. AdPeople (m), 15,521 mio. kr.
3. Omnicom (k), 14,833 mio. kr.
4. Wunderman, 12,396 mio. kr.
5. Envision, 10,949 mio. kr.
6. Magnetix, 10,295 mio. kr.
7. Adservice Media, 8,271 mio. kr.
8. Kunde & Co, 7,151 mio. kr.
9. IUM (m), 6,462 mio. kr.
10. DIS/Play, 6,408 mio. kr.

Fullservice bureauer under pres

Nogle regnskaber afviger fra virksomhedernes egne oplysninger, idet Dansk Brancheanalyse ikke medtager regnskabstal for afdelinger og divisioner i en koncern, der tjener penge uden for bureaubranchen. Dem er der nu ikke mange af.

Generelt er branchen ikke på spanden. Faldet i omsætningen handler i større grad om annoncørernes påpasselighed, end bureauernes muligheder. Bruttoavancen er da også en flad linje, men hvor web-bureauerne skiller sig positivt ud.

Det er fullservice bureauerne, der mærker annoncørernes påpasselighed, og det er denne gruppe, der bidrager mest til faldet på 100 mio. kr., så den kollektive bundlinje ender på 276 mio. kr.

Derfor er det AdPeoples 15,5 mio. kr. og Kunde & Co’s 7,2 mio. kr., der springer frem som de mest overraskende og positive. Ronnie Job og Emre Gürsoy danser fortsat fremragende fremad, men de er unægtelig knyttet benhårdt op på Dell-budgettet.

Jesper Kunde og hans team skiller sig kraftigt ud fra resten af branchen ved også at have en tredjedel af indtjeningen knyttet til internationale kunder – og yderligere en tredjedel er store danske virksomheder, der også er globale eller i det mindste europæiske.

Web eller DM eller relationer?

Wunderman er på papiret det ”smalleste” af bureauerne i top-10, idet det WPP-ejede (51 pct.) bureau tidligere var kendt for stort set ”kun” af være et DM-bureau. Det sandhed skal i dag modificeres. Wunderman er i lige så høj grad bygget på digitale kompetencer, og det kunne sagtens kaldes for et web-bureau med stærke DM- og relations-kompetencer.

Omnicom er landets næststørste bureau målt på bruttofortjeneste, der er vokset med 8 pct., hvilket også er imponerende. Gruppen vokser på discipliner, vi under en hat kan kalde for Big Data kompetencerne – eller måske bedre: De afdelinger, der udvikler matematiske fundamenter til virksomhedernes annoncering.