Dansk it-rigmand smider millioner i "det næste Facebook"

322605_16_9_large_335.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
08. apr 2016 KL.12:41
Det skal være langt nemmere at danne sig et overblik over, hvem der er mest populær på de sociale medier - og lettere for personer at komme i direkte kontakt med deres idoler. 

Det er i grove træk visionen bag det nye sociale medie List101, der i højere grad vil gøre det muligt for den almindelige bruger at bestemme, hvem eller hvad der er populært. Manden bag selskabet er serieiværksætteren Robert Hintze, som i sin tid startede datingportalen Beautiful People. 

Han har bl.a. rejst penge til projektet hos it-iværksætteren Stig Abildsø. Hans familiefond blev hovedrig, da netværkselskabet Axcess blev solgt til Atea for 317 mio. kr.  

"Der findes to grupper mennesker på sociale medier som Facebook og Instagram: Jeg kalder dem hhv. talenter og supportere. Førstnævnte deler primært informationer, mens sidstnævnte observerer den information, der bliver delt. Men der er en række problemer i relationen mellem de to grupper, som vokser sig større dag for dag," siger Robert Hintze og uddyber. 

"Talenterne modtager dagligt hundrede eller tusindvis af henvendelser i form af likes eller beskeder, som de af forskellige grunde har svært ved at svare på. Og den manglende respons efterlader i stadig større grad supporterne med en frustration over, at de ikke får noget igen. Med List101 gør vi de to grupper ligeværdige og afhængige af hinanden. Og derfor tror jeg, i al beskedenhed, at vi bliver det næste Facebook."

To grupper

Modsat bl.a. Facebook og Instagram beror List101 på et system, der inddeler brugerne i to grupper: Hvem der er mest populær, og hvem der har mest indflydelse.

"Udover at kunne tilbyde de samme fundamentale funktion som Facebook og Instagram er systemet bag List101 i stand til at definere, hvem der er de mest populære eller mest indflydelsesrige over alt i verden. Den afgørende del er, at det er folket, der bestemmer, hvem der er mest populær og ikke de konventionelle medier," forklarer Robert Hintze. 

List101's algoritmer formår dermed både at indeksere, hvem der er mest populær, når det kommer til delte opslag, og hvem der har størst indflydelse. Ifølge Robert Hintze får de såkaldte supportere derfor en langt mere magtfuld rolle, end hvad tilfældet er i dag. 

Stor risici 

Stig Abildsø kastede sig ud i tilværelsen som business angel eftet salget af Axcess. Han har et erklæret mål om at have ti selskaber i sin portefølje. 

Han lægger ikke skjul på, at List101 hører under kategorien risikofyldte investeringer.

"Jeg vil gerne ind, når risikoen er høj og potentialet kæmpe stort. Det er idéen om, at vi kan lave det næste Skype, der har tændt mig her. Jeg har primært arbejdet med virksomheder, der var store i Danmark, så nu vil jeg gerne ind i projekter, der kan blive globale," forklarer Stig Abildsø. 

Flere indtjeningskilder 

Sociale medier er i dag en vigtig forretningsplatform for kendte mennesker. Tilbage i 2014 fortalte popsangeren Medina i et interview med Børsen, at 80 pct. af de billeder, hun lægger på nettet, er sat op, så hendes sponsorer kommer med i rammen. 

Ifølge Robert Hintze har han allerede vendt idéen med en række realitystjerner og kendte mennesker. 

"Vi har ti forskellige indtjeningskilder, og ingen af dem er abonnementbaseret. Men modsat Facebook gør vi det også muligt for brugerne at tjene penge. Jeg har bl.a. pitchet idéen for den amerikanske rapper Puff Daddy og produceren Remee. Overordnet set var de meget positivt stemt," siger Robert Hintze. 

Han understreger, at han på nuværende tidspunkt af konkurrencehensyn ikke kan løfte sløret for, hvad de konkrete kilder til omsætningsvækst er. 

Satser på frasalg 

Siden Facebook gjorde sit indtog i folks dagligdag i midten af 00'erne, er antallet af mere eller mindre succesfulde sociale medier eksploderet. 

Mens flere virksomheder har måtte smide håndklædet i ringen, er der også eksempler på store milliardsalg. Det japanske svar på Amazon, Rakuten, betalte f.eks. 900 mio. dollar for telefonitjenesten Viber, mens Facebook i 2014 købte chattjenesten Whatsapp for svimlende 19 mia. dollar. 

Og selvom List101 først går i luften i slutningen af 2016, ligger planerne for den fremtidige udvikling allerede fast. 

"Nu arbejder vi hen mod lancering af List101 version 1.0, men det er klart, at der også kommer en version 2.0 og 3.0. Her får vi brug for flere penge, og det gør det oplagt at få nogle venturefonde med om bord," siger Stig Abildsø. 

Hvad er de mere langsigtede planer med virksomheden - kan et frasalg komme på tale?

"Ja, det er helt klart planen. Hvis vi kommer op og bider de store spillere i haserne, har man jo før set, at et opkøb kan komme på tale."