Danmark har mistet sin passion

260416_16_9_large_747.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
21. jun 2013 KL.14:48

Cannes - Vi danskere kan så meget, men vil alt for lidt.

Det mener tyrkisk fødte Emre Gürsoy, adm. direktør for det dansk-baserede globale bureau AdPeople, som deltager i reklamefestivalen i Cannes i disse dage.

Når han ser, hvor få danske bureauer, der vinder priser hernede og hvor meget rampelys, der til gengæld tilfalder nabolande som Sverige, Tyskland og Holland, så ærgrer han sig på Danmarks vegne.

”Vi er det mest digitaliserede land i Europa. Eller i verden for den sags skyld, og det giver os en positioneringsmulighed, som vi har helt for os selv. Men det bliver ikke udnyttet,” siger Emre Gürsoy, der har boet i Danmark i næsten 20 år.

Ganske få bureauer


Han mener, at hans pointe bliver understreget af, at der er ganske få danske bureauer, der har turdet bevæge sig over grænsen og åbne kontorer i nye vækstmarkeder som Asien og Sydamerika.

Selv har Adpeople været på en global dannelsesrejse, siden bureauet - der blev født som en del af PeopleGroup - i 2008 blev købt af verdens største bureaunetværk WPP. I dag har Adpeople kontorer i Miami, New York, Austin, Bangalore, Dhaka, Tokyo og Singapore, og 80 pct. af bureauets omsætning kommer fra ikke-danske kunder.

Alligevel ligger hovedkvarteret stadig i København, og det er der en god grund til, selvom det åbenlyst ville være billigere at flytte det til f.eks. Asien.

”Produktionen får vi ikke hverken bedre eller billigere end i Bangladesh, og det er hele forudsætningen for at vi kan konkurrere om globale kunder som f.eks. Motorola. Men hjernekraften, konceptudviklingen og det teknologiske udviklingsarbejde ligger bedst i København.”

Kræver radikalitet

Og her vi tilbage ved den ”missed opportunity” som Adpeople-direktøren mener præger Danmark.

”Vi burde have den position i Europa, som Sydkorea har i Asien. Som et digitalt kraftcenter. ”

Det kræver imidlertid en radikal justering af den danske mentalitet, mener han.

”Danskere drømmer for lidt. De kan så meget, men har ingen ambitioner. Det er som om Danmark har mistet sin passion.”

Og det går ikke, hvis man skal ud og mænge sig med verdens bedste.

Så når hans danske kolleger lige som ham går ind til festivalen for at opleve verdens bedste reklame- og kommunikationsarbejder lige nu, så håber han, at de vil opbygge en større lyst til at sige: Det kan vi også gøre.

”For det kan vi. Men vi skal kæmpe for det. Jeg har aldrig mødt en sky amerikaner eller en ydmyg kineser, så det går ikke, at vi kommer med vores danske hygge-attitude.”