Belgisk luksuskonge kaster millioner efter danske vin-nørder

317760_16_9_large_142.jpg
Generelt
Eksklusivt for kunder
12. jan 2016 KL.14:22

Medarbejderne i Vivino kan roligt lade champagnepropperne springe. 

Således har den danske vin-app, der gør det muligt at scanne og anmelde alverdens druer, fået en kapitalindsprøjtning på 25 mio. dollar (171 mio. kr.) fra en international investorklynge bestående af SCP Neptune International, som er ejet af den belgiske rigmand Christophe Navarre, Skype-milliardær Janus Friis og venturefondene Seed Capital, svenske Creandum og britiske Balderton Capital.

Christophe Navarre er topchef for spiritusdivisionen i luksus-konglomeratet LMVH, der bl.a. ejer champagnemærkerne Moët og Dom Pérignon. 

En rockstjerne

"Vi har længe gerne villet have en person fra vinindustrien med om bord, og i Christophe Navarre får vi en meget tung herre ind i bestyrelsen. Så vi er meget glade," siger Heini Zachariassen, medstifter og adm. direktør i Vivino. 

Hos Balderton Capital jubler man over, at det er lykkedes at tiltrække en medinvestor, der har så stor viden inden for vinområdet. 

"Det er fantastisk at få Christophe Navarre med om bord, for han kender alle i industrien. Nogle gange er det svært at svare helt præcist på, hvad det enkelte bestyrelsesmedlem kan bidrage med, men i det her tilfælde er der tale om en rockstjerne i vinbranchen. Så det er stort," siger Suranga Chandratillake, partner i Balderton Capital.

Klar til turbovækst

Med den nye finansieringsrunde har Vivino rejst omkring en kvart mia. kr. i risikovillig kapital siden 2013. I samme periode er brugermassen vokset massivt, og appen er indtil videre blevet downloadet 13 mio. gange. 

Heini Zachariassen fortæller, at man har omkring 3,5 mio. aktive brugere om måneden, hvilket gør Vivino til verdens største online fællesskab for vinentusiaster. Og nu er den danskstartede virksomhed klar til at sætte yderligere turbo på vokseværket. 

"Nu skal der endnu mere vækst i forretningen. Når man laver en såkaldt B-runde, er det typisk fordi man har bevist noget kommercielt. Man kan komme langt med en A-runde, når man har lavet et produkt, som folk gerne vil bruge. Nu har vi bevidst, at vi rent faktisk kan lave noget omsætning, vi har 50 ansatte, og i november var Vivino næsten profitabel. Det gør, at vi nu kan ekspandere på det kommercielle og rulle ud i ti lande i løbet af i år," fortsætter Heini Zachariassen. 

Penge på vin  

Vivino fokuserede indtil sidste år hovedsageligt på at skaffe en kritisk brugermasse for at bevise sin eksistensberettigelse.  

Nu skruer den danskstartede virksomhed imidlertid op for den kommercielle del af forretningen, der handler om at sælge vin gennem appen og via links i nyhedsbreve. Indtil videre har 400.000 brugere købt vin gennem Vivino, mens 13.000 forhandlere verden over i dag er koblet til appen. 

"Vi har brugt det sidste år på at få forretningsmodellen på benene. Og det har udviklet sig så godt, at vi nu kan kaste endnu flere penge i virksomheden. Så det er super god timing," forklarer Lars Andersen, general partner i Seed Capital. 

Bløder penge

Vivino så dagens lys i 2009 og har i dag 50 ansatte fordelt på to kontorer i København og San Francisco. Sideløbende har it-virksomheden åbnet satelitkontorer i Holland og Storbritannien.  

Den hurtige vækst har dog langt fra været profitabel. I det seneste regnskab fra juni 2015 lød underskuddet på 21,4 mio. kr. mod et minus på 16,6 mio. kr. året forinden.

Den nye økonomiske saltvandsindsprøjtning falder derfor på et tørt sted for Vivino, men der er stadig ingen planer om at blive lønsom lige foreløbig.

For Heini Zachariassen handler det nemlig om at sætte sig tungt på tronen som vinbaron af internettet. 

"En ting, som jeg samlede op, efter jeg flyttede til USA, var at begynde at tænke stort. Min filosofi er, at man skal starte småt, men tænke stort. Vi startede aldrig Vivino for at blive store i Vestjylland," forklarer Heini Zachariassen, der oprindeligt kommer fra Færøerne.