Generelt Af
Danskerne er trætte af se hele opsparinger forsvinde og store lån tårne sig op, når familien skal have ny bil. De vil hellere tage til Tyskland og købe en brugt bil med hjem eller bestille den nye landevejsdrøm over nettet.

Nye tal fra Skat viser en eksplosion i antallet af brugte biler over grænsen. Hvor der i 2003 blev sendt 22.000 biler mellem Danmark og Tyskland, forventes antallet at ligge på 60.000 i år, hvilket er en stigning på hele 172 procent.

Og det er ikke de beskedne bilmærker, der bliver handlet, skriver Jyllands-Posten. Ifølge Mikael Bech fra bilvurderingsfirmaet Bilpriser.dk er det primært de økonomisk-praktiske biler, der lokker.

"Det er typisk tyske premium-bilmærker som VW, Audi, Mercedes, BMW samt Saab og Volvo, som folk henter. Det er modeller, der er svære at finde herhjemme for eksempel en stationcar med dieselmotor og lavt kilometertal," siger Mikael Bech til Jyllands-Posten.

Men spørger man indehaveren af Importbiler.dk, som har specialiseret sig i at yde konsulentbistand til danskere, der vil købe bilen i udlandet, er der først rigtig mange penge at spare, når man kommer op i luksus-klassen.

"Jo mere ekstreme biler, desto mere er der at spare. De små hurtige BMW'er og Mercedeser er gode trækplastre," siger Hans Jørgen Mogensen, der vurderer, at besparelsen her løber helt op i 60-70.000 kr. på en bil, der koster 350.000 kr.

Få de vigtigste perspektiver på samfundsøkonomien – direkte i din mailboks

Tal i sig selv betyder ikke noget, men sat ind i den rette kontekst kan det pludselig være et tal, der er vigtigt at forholde sig til. Hver tirsdag sender perspektivredaktør og cheføkonom Steen Bocian nye perspektiver videre til Børsens læsere i sit nyhedsbrev. Skriv dig op til nyhedsbrevet i boksen herunder.



Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Sådan kan et sabbatår blive en vigtig karriere-investering

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Studie Center

Forsiden lige nu


Linak-milliardær dropper fond efter ny skattemur - flere eksperter advarer

Novo Nordisk køber sig adgang til nye teknologier - forskningsdirektør er åben over for flere opkøb

Det kan vi lære: Stadil, synes du selv det er rimeligt?

Officielt: Mærsk-kronprins bliver topchef hos stor rival

Morten Helveg Petersen vil sætte Danmark i den grønne energis førersæde: "Vi skal være havvindens sheiker"

Dansk tilsynschef: EU skal ikke have et hvidvasktilsyn - det klares bedst nationalt

Minusrenter er kommet for at blive - det skal du tænke på som investor

Rokade i toppen: Ny mand i spidsen for Carlsberg Danmark