Generelt Af
En egyptisk færgekaptajn har netop indrømmet, at han sagde nej til at komme fredagens forliste færge, Al-Salam Boccaccio 98, til hjælp for "at beskytte sine egne passagerer".

De to færger sejler ellers for det samme rederi, El-Salam Maritime, hvis kontorer i havnebyen Safaga i går blev raseret af vrede familiemedlemmer til de omkring 1000 omkomne.

Der har været modstridende rapporter om al-Salaam overhovedet nåede at udsende et nødsignal, men kaptajn Salah Jomaa på søsterskibet, Saint Catherine, har overfor egyptiske medier bekræftet, at han faktisk modtog et nødsignal fra al-Salaam, men styrede udenom "for at forhindre endnu en katastrofe", udtaler Hr. Jomaa.

Ifølge kaptajn Jomaa var vejret simpelhen for dårligt til at manøvrere rundt i katastrofeområdet. Han ville beskytte sine egne 1800 passagerer.

Ulykken har ansporet beskyldninger om skødesløshed hos besætningen, der skal have have ignoreret advarsler om at evakuere, efter at en brand brød ud ombord og færgen begyndte at få slagside.

Selv efter færgen sank tog det syv timer inden en redningsaktion blev iværksat.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Rapport afslører spekulation i udbytteskat

Europa-Parlamentet godkender Ursula von der Leyen som ny kommissionsformand

Nordea: Overflødigt med nye rentedyk fra Powell og Draghi

Aktieluk i USA: Rekorderne tog en pause mens bankregnskaber kom i fokus

Alfa Laval forfremmer fire danske afdelinger til globale videnscentre: "Vi ender med at være blandt de fem mest betydende lande i koncernen"

Kort før Vestas-skifte: Nu skifter verdens næststørste vindmølleproducent også ud i toppen

Vestas lander ordre på 99 møller i Saudi Arabien

Markedet lukker: Genmab steg til vejrs efter Darzalex-salgstal