Generelt Af
En egyptisk færgekaptajn har netop indrømmet, at han sagde nej til at komme fredagens forliste færge, Al-Salam Boccaccio 98, til hjælp for "at beskytte sine egne passagerer".

De to færger sejler ellers for det samme rederi, El-Salam Maritime, hvis kontorer i havnebyen Safaga i går blev raseret af vrede familiemedlemmer til de omkring 1000 omkomne.

Der har været modstridende rapporter om al-Salaam overhovedet nåede at udsende et nødsignal, men kaptajn Salah Jomaa på søsterskibet, Saint Catherine, har overfor egyptiske medier bekræftet, at han faktisk modtog et nødsignal fra al-Salaam, men styrede udenom "for at forhindre endnu en katastrofe", udtaler Hr. Jomaa.

Ifølge kaptajn Jomaa var vejret simpelhen for dårligt til at manøvrere rundt i katastrofeområdet. Han ville beskytte sine egne 1800 passagerer.

Ulykken har ansporet beskyldninger om skødesløshed hos besætningen, der skal have have ignoreret advarsler om at evakuere, efter at en brand brød ud ombord og færgen begyndte at få slagside.

Selv efter færgen sank tog det syv timer inden en redningsaktion blev iværksat.


NY PODCAST Børsen Morgenbriefing giver dig et hurtigt overblik over dagens vigtigste erhvervshistorier. På fem minutter gør vi dig klar til arbejdsdagen med en kort nyhedsgennemgang, en opdatering på aktiemarkederne og et kig på dagens vigtigste historie. Find podcasten på din foretrukne podcastafspiller.

Abonnér:
   

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



    Forsiden lige nu


    Rekord: 215.314 udlændinge arbejder i Danmark

    USA: Holdt plusset efter dueagtigt rentereferat

    Jesper "Kasi" Nielsen likviderer sit holdingselskab

    Åben krig mellem det danske og det estiske finanstilsyn

    EU-præsident vil hellere have udskudt brexit end hårdt brud

    USA: Flertal af Fed-chefer ønskede stop for balancereduktion i år

    Samsung lancerer ny sammenfoldelig smartphone

    Analytiker: Stærke signaler fra Genmab - investerer massivt i forskning og udvikling

    Analyse: Mærsks gentleman i fint selskab