Generelt Af
Hos forskerparken Scion DTU i Hørsholm kører man et to-årigt projekt, hvor forholdsvis nyetablerede virksomheder skal klædes bedre på til at kunne opnå vækst i deres virksomhed.

En del af projektet går ud på, at en række danske topchefer stiller op og giver iværksætterne feedback. Børsen var med, da topchefen i Danisco Alf Duch-Pedersen mødte to iværksættere.

"Hvordan startede I virksomheden? Hvad var gnisten? Hvorfor forlod I de her sikre job, I sad i"?

Alf Duch-Pedersen, topchef i Danisco, afbryder spontant Thorkild Bogh fra iværksættervirksomheden Nexcom A/S, der er ved at fortælle om opstarten.

Det er en mandag eftermiddag i Hørsholm nord for København. I et topmoderne mødelokale i forskerparken Scion DTU er samlet fire mennesker med det overordnede formål at gøre noget ved det største problem hos de danske iværksættere.

Problemet er kort fortalt, at langt de fleste danske iværksættere ikke formår at få deres virksomheder til at vokse udover miniput-stadiet.

I USA er vækstraterne eksplosive i en lang række nyetablerede virksomheder, mens der i Danmark er meget langt mellem vækst-orienterede virksomheder som eksempelvis Columbus IT Partner og Navision.

For at tage fat på problemet har Scion DTU etableret et samarbejde med konsulentvirksomhederne KeyStones og Comonto, sidstnævnte under ledelse af adm. direktør Helle Elgaard.

Sammen har de skruet et projekt sammen kaldet Vækstakademiet, hvor man udvælger 35 forholdsvis nyetablerede virksomheder med vækstambitioner fra Frederiksborg Amt.

Gennem et to-årigt forløb skal virksomhederne medvirke i en række aktiviteter, der skal give dem en række værktøjer, så de bedre er i stand til at få deres virksomheder til at vokse.

En super-mentor

En af metoderne er coaching af en såkaldt "Super-mentor" - i dette tilfælde Alf Duch-Pedersen fra Danisco.

Udover Danisco-topchefen er som sagt Thorkild Bogh til stede, Helle Elgaard fra Comonto til at lede slagets gang. Den anden iværksætter i »skudlinjen« er Henrik Malmgren fra Digitale Medier.

Thorkild Bogh fortæller om motiverne for opstarten af virksomheden:

"Men det er så planen, at når vi bliver større..." "Så kommer alle problemerne," griner Alf Duch-Pedersen.

Danisco-topchefen er veloplagt.

Han skyder spørgsmål afsted, lytter koncentreret og forsøger at finde ud af, hvad det er for en virksomhed han har med at gøre.

Læs hele artiklen i Børsen Executive

Ny sæson af podcasten Topchefernes strategi med Niels Lunde

Den danske arkitekt Bjarke Ingels er kendt over det meste af verden og har fået international succes med virksomheden Bjarke Ingels Group - i daglig tale kaldet BIG.

Men hvordan ser Bjarke Ingels på strategi i sit særlige krydsfelt mellem en kunstnerisk og en kommerciel verden? Hvorfor eksisterer BIG? Hvilke kompetencer indeholder virksomheden? Hvordan tiltrækker han de bedste medarbejdere?

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Citi kalder Alzheimers-eufori forhastet: Novo-boss afventer britisk forsøg

Air Greenland i største flysatsning nogensinde

Unibrew-formand om ny ledelsesrokade: "Lidt som i en fodboldklub, hvor man hele tiden skal tænke over at forstærke holdet"

Novo-chef efter nyt fra FDA: "Det stiller Ozempic endnu bedre end tidligere, og det er vi utroligt glade for"

Google-ejer runder markedsværdi på 1000 mia dollar: Porteføljemanagere overvejer at indkassere gevinst

Veloxis-aktionær trods tvangsindløsning: Kampen er slet ikke forbi endnu

Bjarke Ingels: Hvis du begår denne fejl, kan du godt glemme alt om at tiltrække de største talenter

Kronik: Nye regler kan få betydning for din pension i 2020