Generelt Af
Masser af virksomheder motiverer deres medarbejdere forkert, fordi de overser kulturelle grøfter, når de opererer i udlandet. Amerikanerne kommer ingen vegne med deres store optionsprogrammer i Danmark, og amerikansk personalepolitik med alkoholforbud udløser ramaskrig i Frankrig.

En af dem, der har oplevet kulturkløften på nært hold, er Finn Drouet Majlergaard, der var ansat i IBM. Hans månedsløn var på den pæne side af 100.000 kroner, og hertil kom alt det løse - pension og firmabil. Alligevel fik den amerikanske ledelsesstil ham til at sige op.

"Mit ansvar var på størrelse med en foldboldbane, men jeg har kompetence på størrelse med en badevægt. Det er indbegrebet af amerikansk ledelse, men det finder få danskere sig i - så er lønnen ligegyldig," siger han.

Finn Drouet Majlergaard har arbejdet i 15 år i udlandet og i Danmark for store internationale koncerner, ud over IBM også CSC og Arthur Andersens konsulentafdeling. Nu rådgiver han virksomheder, der har problemer med internationaliseringen, og så underviser han på det internationale fakultet ved Bangkok Universitet.

Han har netop skrevet en MBA-afhandling ved Henley Management College om, hvordan virksomheder med bragende succes i hjemlandet kommer grueligt galt af sted, når de går internationalt.

"Såvel danske virksomheder som amerikanske glemmer at tage hensyn til fundamentale kulturelle forskelligheder, når de åbner dattervirksomhed i udlandet. Hvad der motiverer en amerikaner, har ofte den modsatte effekt på en dansker. Og hvad der er "The American dream is a French nightmare," forklarer Finn Majlergaard.

Læs hele artiklen i dagbladet Børsen.




NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Nethandelen går endnu et gear op: 64 pct. af os køber julegaver online i år

Hver fjerde liter mælk vi drikker er økologisk: Arla tæt på mål om 50 pct. vækst i øko-salget

Ekspert: Virksomheder er også i farezonen og bør sikre sig mod mobilaflytning

Bog & Ide-kæden skrumper igen: Mister 19 butikker på én gang til konkurrent

Store ambitioner og skisportstraditioner i Grindelwald

Kronik: Medarbejdere mangler mening - Medfører tab på 20-50 milliarder om året

Klimamøde i Madrid kører på overtid: Forhandlerne har været i gang hele natten

Støttepartier presser S: Danske virksomheder skal dyste på ligestilling

Krav fra investorer i kryptovaluta på jagt efter 190 mio dollar: Grav død børschef op