Generelt Af
I tre dage har det været helt forbudt at køre med sættevogne monteret på såkaldte lommevogne, når gods fragtes rundt på danske jernbaner. Det skete i forlængelse af den tragiske dødsulykke på Storebæltforbindelsen, hvor otte blev dræbt og 16 kvæstet.

Men fredag gav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne.

Det svenske selskab, som kører gods gennem Danmark til bl. a. Ruhr området, er foreløbig det eneste, som har fået tilladelsen. Hector Rail har overfor styrelsen dokumenteret en procedure, der sikrer kontrol af, at sættevognene er forsvarligt fastlåst på togvognene.

Et andet andet selskab, DB Cargo, der stod for den skæbnesvangre transport den 2. januar, da en sættevogn rev sig løs fra en såkaldt lommevogn og ramte et modkørende passagertog, har, oplyser Berlingske, suspenderet en ansat, der stod for sikkerheden på det godstog, som var involveret i ulykken.

DB Cargo mener, at den pågældende medarbejder har overstreget oplysninger i nogle oversigter over vogne og gods. Det er uvist, hvorfor det har været så alvorligt, at den ansatte er suspenderet.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Analyse: EU og Løkke skal snart beslutte, hvordan de undgår "historisk fejltagelse" om brexit

DSV fisker i rørte vande efter aktionær-ballade i schweizisk transportkoncern - analytiker spår gode muligheder for opbakning fra aktionærer

Mulig budkrig sender Panalpinas aktie endnu højere end DSV-bud

Danske Bank: Aktier og pund stiger efter brexit-nederlag - markedet håber på bedre aftale

Aarsleff nedjusterer efter tabt voldgiftssag - aktien falder

MHI Vestas-rival sender 10 MW-mølle på markedet

Analytiker om mia-tilbud: Budkrig kan være på vej - DSV sulten efter opkøb

Overblik: Onsdag kæmper Theresa May for sin regerings overlevelse - sådan tabte hun den dramatiske afstemning

DSV-aktien stiger i C25 efter bud på schweizisk konkurrent