Generelt Af
I tre dage har det været helt forbudt at køre med sættevogne monteret på såkaldte lommevogne, når gods fragtes rundt på danske jernbaner. Det skete i forlængelse af den tragiske dødsulykke på Storebæltforbindelsen, hvor otte blev dræbt og 16 kvæstet.

Men fredag gav Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen transportvirksomheden Hector Rail AB tilladelse til at genoptage brugen af de pågældende vogne.

Det svenske selskab, som kører gods gennem Danmark til bl. a. Ruhr området, er foreløbig det eneste, som har fået tilladelsen. Hector Rail har overfor styrelsen dokumenteret en procedure, der sikrer kontrol af, at sættevognene er forsvarligt fastlåst på togvognene.

Et andet andet selskab, DB Cargo, der stod for den skæbnesvangre transport den 2. januar, da en sættevogn rev sig løs fra en såkaldt lommevogn og ramte et modkørende passagertog, har, oplyser Berlingske, suspenderet en ansat, der stod for sikkerheden på det godstog, som var involveret i ulykken.

DB Cargo mener, at den pågældende medarbejder har overstreget oplysninger i nogle oversigter over vogne og gods. Det er uvist, hvorfor det har været så alvorligt, at den ansatte er suspenderet.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Blockchain kan udløse milliardgevinst i Danmark

Annoncørbetalt
indhold af Deloitte

Forsiden lige nu


Aarhus-familie sælger livsværk til kapitalfond: "Der bliver ingen Ferrari'er til os"

Analyse: Hvor flyver den sårede tiger hen, Maix?

Investorerne strøg ud af aktive fonde i USA i december: "Bevægelsen var enorm"

Blackrock ejer nu mindre end 5 pct. af Genmab

Estland dropper regel mod hvidvaskning af penge

Medie: Mærsk tæt på salg af Hamburg Süds bulk- og tankforretning

Medie: USA overvejer at rulle Kina-told tilbage - Finansministerium afviser det

Aktier: Tung start afløst af let stigning

Det holder chefstrategen øje med fredag