800 buschauffører protesterer mod stramme tidsplaner og færre ruter: Det rammer ikke de velbjærgede men dem med tyndslidt tegnebog
Per Christensen er formand for 3F, der organiserer de 800 buschauffører.
Foto: Cartren Bundgaard/Ritzau Scanpix
Generelt Af
Der er ikke taget højde for snevejr, trafikpropper, uheld og andre mulige forhindringer i løbet af en buschaufførs dag i de køreplaner, som landets bybusser og rutebiler kører efter.

Desuden er der ikke indlagt tilstrækkeligt tid til, at buschaufførerne kan holde pause og tage sig ordentligt af deres passagerer.

Sådan lyder det fra transportgruppen i fagforeningen 3F, som søndag holder stormøde for over 800 buschauffører.

Generelt er arbejdspresset stort, og buschaufførerne understreger, at det ikke kun er et problem for chaufførerne selv, men i høj grad også for passagererne.

Foruden de stramme køreplaner klager chaufførerne over færre busruter og færre afgange som en konsekvens af nedskæringer i de kollektive busruter.

- Det rammer ikke de velbjærgede danskere, som kan anskaffe sig en ekstra bil for at løse deres transportbehov.

- Det rammer danskere med en tyndslidt tegnebog og beboerne i de tyndest befolkede dele af landet, siger forhandlingssekretær Kim Poder fra transportgruppen i 3F.

3F har udsendt en rundspørge til landets buschauffører. Flere end hver tredje har svaret på fagforeningens spørgsmål. Blandt dem siger syv ud af ti, at de ikke har tid til at holde de nødvendige pauser i løbet af deres arbejdsdag.

Med stormødet i Odense vil buschaufførerne sende en besked til politikere og trafikselskaber om, at deres arbejde er præget af et stort tidspres.

Forhandlingssekretær Kim Poder peger på, at det er trafikselskabernes ansvar at lave køreplaner, som er realistiske.

Busruter bliver som regel opmålt, ved at trafikselskaberne kører ruterne i personbiler og i samme forbindelse tager tid på, hvor langt tid det tager at køre den enkelte rute.

- Det er den tid, som buschaufførerne efterfølgende skal følge med passagerer ud og ind og med en bus, der er 10, 12 eller 15 meter lang gennem trafikken på en rute, der er målt op i en personbil.

- Der er ingen, der måler ruter op i en bus, og det betyder, at tiderne bliver de facto forkerte, siger Kim Poder.

Samtidig er buschaufførerne utilfredse med, at de ofte har samme tid til at køre en rute, uanset om det er i myldretiden eller sent om aftenen.

Kritikken af måden, som trafikselskaberne laver køreplaner på, preller dog af hos selskabet Fynbus.

På Fyn bliver busruterne nemlig opmålt ved hjælp af gps-udstyr.

Køreplanerne bliver lavet på baggrund af disse data sammenholdt med information om, hvor lang tid busserne er om at køre de enkelte ruter på forskellige tidspunkter.

Repræsentanter for buschaufførerne deltager, når planerne bliver udarbejdet. Dermed tager Fynbus udgangspunkt i bussernes egentlige hastighed og højde for udsving i trafikken i løbet af dagen.

- På grund af den stigende trafikmængde har vi lagt mere og mere tid ind i køreplanen baseret på data, siger direktør for Fynbus Carsten Hyldborg.

/ritzau/


Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Dansk pensionsgigant oplever tysk shitstorm efter milliard-investering i Berlins arbejderkvarter

Danmarks måske mest ukendte erhvervsnetværk: "Vi har alle haft en bjørneskindshue på - og det er altså noget særligt"

Arasjöns frosne vand blev isbryder mellem far og søn

Medicinalgigant efter aktie-smæk til 262 mia. kr.: "Absurd konspirationsteori"

Dansk racerkører forfremmes til fabrikskører for Lamborghini

Børsens kunstanmelder anbefaler årets smukkeste kunstbøger

Danmarks økonomi får topkarakter trods hvidvasksag

Måling: Nyt center på Lindholm splitter befolkningen

Svingmesteren fra BMW er tilbage i fin form