Skat på Google og Facebook er en "rød linje" for fransk regering
Den franske økonomiminister Bruno Le Maire vil have en skat på techgiganterne Google og Facebook.
Foto: Frederick Lorin/Ritzau Scanpix
Generelt Af
Frankrig kører hårdt frem med et krav om digital serviceskat rettet mod store it-virksomheder som Google og Facebook.

- Vi vil have vedtaget direktivet om en digital skat inden udgangen af 2018, siger den franske finansminister, Bruno Le Maire, som kalder det en "rød linje" for den franske regering.

Ingen kan med henvisning til "tekniske besværligheder løbe fra deres politiske ansvar", siger ministeren før et møde mellem EU's finansministre tirsdag.

Et øjeblik efter kommer den svenske finansminister, Magdalena Andersson, forbi. Hun deler ikke Bruno Le Maires begejstring for skatten.

Det er svært at se, at de lande, der har en holdning nu, skal ændre den til december, slår hun fast.

Sverige og Danmark afviser helt det oplæg, der ligger på bordet til en digital serviceskat på tre procent. Danmark vil gå andre veje og henviser til OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling), der også arbejder på en løsning.

Den franske finansminister erkender, at der er mange bekymringer over forslaget. For Danmark går de på, at man med en ny slags skat frygter, at der kan komme en modreaktion fra USA, som kan blive dyr for Danmark.

Samme bekymring findes i flere andre EU-lande.

- Vi er klar over, at der er tekniske ting og bekymringer. Men det er tekniske bekymringer - ikke politiske problemer. Jeg vil bruge dag og nat med vore tyske venner på at finde et kompromis og en løsning, siger Bruno Le Maire.

I Europa-Kommissionens forslag hedder det, at skatten alene rammer selskaber med en årlig omsætning på over 750 millioner euro i verden - herunder 50 millioner euro i EU.

En serviceskat på tre procent vil ifølge kommissionens beregninger give en skatteindtægt på fem milliarder euro årligt.

/ritzau/





NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Nethandelen går endnu et gear op: 64 pct. af os køber julegaver online i år

Hver fjerde liter mælk vi drikker er økologisk: Arla tæt på mål om 50 pct. vækst i øko-salget

Ekspert: Virksomheder er også i farezonen og bør sikre sig mod mobilaflytning

Bog & Ide-kæden skrumper igen: Mister 19 butikker på én gang til konkurrent

Store ambitioner og skisportstraditioner i Grindelwald

Kronik: Medarbejdere mangler mening - Medfører tab på 20-50 milliarder om året

Klimamøde i Madrid kører på overtid: Forhandlerne har været i gang hele natten

Støttepartier presser S: Danske virksomheder skal dyste på ligestilling

Krav fra investorer i kryptovaluta på jagt efter 190 mio dollar: Grav død børschef op