Kina vinder kapløbet i det globale batteriræs
Foto: Kim Kyung-Hoon/Ritzau Scanpix
Generelt Af
Kinesiske batteriproducenter har indtaget en førerposition på det globale marked takket være eksklusiv adgang til Congos store beholdning af tungmetallet kobolt. Kobolt er en vigtig komponent i litiumbatterier, der blandt andet sidder i computere, smartphones og elektriske biler.

Det skriver the Wall Street Journal.

Kina importerede kobolt fra Congo, der er verdens største producent, for 1,2 mia. dollar i løbet af de første ni måneder af 2017. På andenpladsen halter Indien bagefter med en samlet kobolt-import på 3,2 mio. dollar.

- Congos betydning for elektriske biler er det samme som Saudi-Arabiens for motoren. Kinesiske virksomheder forsøger at kontrollere hele økosystemet fra kobaltminerne til batterifabrikken, siger Trent Mell, administrerende direktør i det canadiske selskab First Cobalt Corporation, til the Wall Street Journal.

I takt med at elektriske biler vinder indpas på de globale landeveje, vil importen sandsynligvis stige.

Allerede i 2011 blev markedet for el-biler markeret af regeringen i Beijing som en ud af syv "strategiske industrier i udvikling". Siden da har landets batteriproducenter modtaget lukrative subsidier fra det kommunistiske regime for at holde konkurrenter fra udlandet for døren.

/ritzau/FINANS


Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Lejlighedskøbere siger farvel til Vesterbro og goddag til Virum

Tesla-aktier kører værste uge siden 2016 hjem

Hun forvandlede en fabrik i baghaven til en global millionvirksomhed: "Jeg synes jo ikke jeg er specielt fantastisk. Jeg er jo bare mig"

Snapsens spritnye ansigt

Helle Ib: Jammer eller ok håndsrækning?

Pensionskasser: Nedslidte bør kunne trække sig før tid

Aktier: Nordstrom steg, mens Tesla kørte nedad i positivt USA-marked

Aktier: Rolig aktiedag i USA trækkes op af Nordstrom

Kreditinstitutter hælder salt i Tyrkiets økonomiske sår