Hver anden danske handelsby er væk om ti år
Hovedgaden i Maribo. Om ti år vil der ikke længere være såkaldte handelsbyer på Lolland-Falster, vurderer ICP.
Foto: Christian Lindregn/Ritzau Scanpix
Generelt Af
Inden for de næste ti år vil halvdelen af de 109 såkaldte handelsbyer i Danmark dø ud. Sådan lyder det bedste scenarie i en kortlægning lavet af den private virksomhed Institut for Centerplanlægning (ICP), der rådgiver myndigheder og private aktører om detailhandel.

I værste fald vil der om ti år være 29 handelsbyer tilbage i Danmark. Det skriver Politiken.

En handelsby er en by, hvor udvalget af butikker gør, at beboere ikke behøver tage til andre byer for at handle.

"Det er et danmarkskort, der kommer til at se meget anderledes ud, siger Per Nyborg," direktør for ICP, til Politiken.

ICP rådgiver blandt andet danske kommuner i byudvikling med fokus på butiksliv og har i kortlægningen vurderet de mindre danske byers overlevelsespotentiale som handelsbyer.

I det værste scenarie vil der være store hvide pletter på kortet, hvor der ikke findes byer med et bredt butiksliv.

På Fyn vil kun Odense og Svendborg stadig være i besiddelse af et. Nord for Limfjorden vil der være to handelsbyer tilbage, Hjørring og Frederikshavn. Og på Lolland-Falster vil der ikke være nogen tilbage, skriver Politiken.

Hvorvidt det ender i det mest positive eller negative af scenarierne, afhænger af, hvor stor en andel af handlen, som flytter over på nettet.

I det bedste af scenarierne for handelsbyerne flytter 30 procent af handlen over på nettet inden 2030. I det hårdere scenarie flytter 50 procent af handlen.

I organisationen Dansk Erhverv ser man bekymret på udviklingen.

"Det er en brændende platform. Man skal gøre noget, ellers går det galt," siger chefkonsulent Per Thye Rasmussen til Politiken.

Også hos Kommunernes Landsforening (KL) betragter man analysen med alvor. Formand for KL's erhvervsudvalg og Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) kalder situationen "et kæmpe problem".

"Byerne må tænke på, hvordan de kan skabe liv, for eksempel med flere kulturelle oplevelser, flere caféer og nogle overvejelser af, hvordan de indretter byerne," siger han til Politiken.

/ritzau/

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Morten Erik Friis er udstationeret i Saudi-Arabien og oplever benspænd i sin danske bank: "Nu kan jeg pludselig ikke købe flere aktier"

Gomspace efter 70 pct fald: Sådan står vi hvis storkunde svigter

Debat: Den barske sandhed er, at svenskerne i øjeblikket har langt bedre entreprenører

Kriseramt Postnord i bedring – men den danske forretning trækker stadig ned

Boeing suspenderer 2019-forventninger efter flyulykker

Formand for nedrivere vil ikke anke millionbøde i kartelsag: Dommen vælter ikke vores stærke fundament

Hovedsædet i Randers har modtaget et enkelt brev med pulver, trussel og afpresning: Danish Crown har nu indført skrap kontrol ved alle indgange

SAS-kunder med strejke-angst får lov at booke om gratis

Bybilen er gået i bakgear på børsen: Vi er en lækkerbidsken i 2021 lover direktøren