EU: Bilers CO2-forurening skal sænkes med 30 procent
Biler, som skal sælges inden for EU, skal være langt mere klimavenlige i fremtiden.
Foto: Scanpix/Peter Leth-Larsen/arkiv
Generelt Af
Fra 2030 skal biler, der bliver solgt inden for EU's grænser, være langt mere klimavenlige end i dag.

Det fremgår af et nyt forslag fra EU-Kommissionen, der bliver fremlagt på et pressemøde onsdag i Bruxelles.

For nye biler og varevogne skal CO2-udledningen være 30 procent lavere end det mål, man har sat for 2021, lyder forslaget.

Kommissionen håber på at påvirke europæiske bilproducenter til at fokusere mere på salg af elbiler i fremtiden.

Det er et ambitiøst mål, påpeger Maroš Šefčovič, der er næstformand i kommissionen med klimaunionen under sig.

- EU bliver nødt at stoppe op og satse mere innovativt på området.

- Bilen blev opfundet her i Europa, og den bør også blive genopfundet her, siger han.

Målet for 2021 er, at alle biler kun forurener med 95 gram CO2 for hver kørte kilometer.

Men kommissionen foreslår, at personbilers gennemsnitlige CO2-udledning bliver begrænset til omkring 67 gram per kørte kilometer i 2030.

I forslaget indgår også en anbefaling af, hvor stor en andel af bilproducenternes salg af mere klimavenlige biler bør være.

Her er der tale om såkaldte "nul-emissionsbiler" som el- og hybrid biler eller biler med meget lav CO2-udledning.

Hvis det udgør 15 procent i 2025 og 30 procent i 2030 kan producenterne få en rabat på deres gennemsnitlige CO2-udledning.

Overskrider producenterne målet, kan de risikere at skulle betale store bødesummer for hvert gram CO2, der er for meget.

Forslaget skal nu drøftes og forhandles blandt Europa-Parlamentet og medlemslandene, der skal udforme det endelige resultat.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) glæder sig over kommissionens forslag.

- Den europæiske bilindustri er blandt de mest avancerede i verden, og jeg er sikker på, at de kan løfte opgaven.

- Forslaget vil også gavne Danmark og vores indsats for en grønnere transportsektor, siger han i en pressemeddelelse.

Danmark har ikke en selvstændig bilindustri. Det er derfor gennem EU, at Danmark kan være med til at stille krav.

- Danmark skal træde speederen i bund for, at EU stiller yderligere CO2-krav til bilproducenterne, så vi får endnu mere klimavenlige person- og varebiler på de danske veje, siger ministeren.

/ritzau/


Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Lars Seier i største satsning siden Saxo Bank: Koster trecifret millionbeløb at opbygge

140.000 flere ældre trækker milliarder ud af råderummet - men hvor mange?

Det skriver medierne: Skæbnedag for Genmab

Borgmester fra Alternativet fanget i nyt rod med cv

Enighed i Italien mandag aften: Budgetforslag er sendt til EU-Kommissionen

United-aktien stiger efter rygter om saudiarabisk opkøb

Topøkonom: Aktiefald kan udløse dyk i vækst

Niels Lunde: Pas på shitstormen, Ilse Jacobsen

Mens du sov: Arving kan være på vej til toppen i Grundfos