Sådan får du tjek på vægten
Foto: Colourbox
Generelt Af ,
Vejer jeg for meget og måske tilmed i en grad, så det er på høje tid, at jeg gør noget ved sagen? Det spørgsmål stiller de fleste nok sig selv i ny og næ.

I stedet for subjektivt skøn, baseret på et blik i spejlet, kan du tage en videnskabeligt baseret målemetode i brug, hvilket jeg selv gør i min daglige vejledning.

Det første redskab er badevægten, der ubønhørligt gør status over kropsvægten. Har nålen sneget sig flere kilo i den forkerte retning, er du sandsynligvis ved at blive for fed.

Men hvad så, hvis vægten ligger stabilt, men du stadig er i tvivl om, hvor vidt dette er godt eller skidt? Ja, så kommer den almindelige badevægt til kort, for den ikke højde for, at vi er skruet forskelligt sammen. Et bedre mål er det såkaldte kropsmasse-indeks, BMI, der til en vis grad tager højde for – ja, højden. For at kunne udregne dit BMI skal du kende din nøjagtige højde og vægt. Herefter er det bare om at tage kropsvægten i kilogram og dele den to gange med din højde (i meter).


Prøv Børsen Løber i samarbejde med Running26


Taljemålet tæller også


Ligger dit BMI under 25 befinder du dig som udgangspunkt indenfor det anbefalede normalområde. Er du spinkelt bygget eller udsat for en skæv fedtfordeling, kan du godt have for meget fedt på maven i forhold til, hvad der er sundt – og stadig ligge inden for et normalt BMI. Omvendt hvis du er veltrænet med kraftige muskler..

Måling af BMI bør grundlæggende altid ledsages af et taljemål. Her placerer du et målebånd om livet – lige mellem det nederste ribben og den øverste del af hoftekammen – og måler omfanget under afslappet udånding. Er du mand, bør resultatet ligge under 94 cm, mens kvinder bør have en værdi under 80 cm.

Skal der yderligere tal på kroppens status kan du overveje at få målt din fedtprocent. Den mest udbredte metode er såkaldt bio elektrisk impedans, hvor der sendes en svag strøm igennem kroppen. Denne bruges til at estimere kroppens sammensætning.

Fedtprocenten afgørende

Målingen kan foretages derhjemme på en særligt indrettet badevægt, som de fleste elektronikforretninger kan sælge dig, men skal det være mere nøjagtigt bør du ty til professionelt apparatur, som du typisk finder hos din læge, en diætist eller i et fitnesscenter.

Ud fra musklernes ledningsevne samt indtastede oplysninger om din højde, vægt, alder, køn m.m., beregnes kroppens sammensætning.

Af alle impedansmålere er de dyreste, de bedste og mest nøjagtige. Resultaterne er dog alt andet lige meget fejlbehæftede, og derfor giver målingen kun et forholdsvis groft estimat på kroppens fedtprocent, som kan supplere de øvrige målinger. Tror du på resultatets validitet, kan du sammenholde din værdi med det faktum, at de fleste mænd er slanke ved 10-15 pct. fedt, mens kvinder placerer sig fornuftigt, hvis værdien ligger midt i tyverne.

Børsens ernæringsekspert Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.




Prøv Børsen Løber i samarbejde med Running26

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


E-sport vokser eksplosivt i verden: Omsætning spås over 7 milliarder i 2019

Vulkanudbrud lukker to lufthavne på italiensk ferieø

Volvo tilbagekalder 503.000 biler efter brand ved motoren

Hedgefond-kongen der shorter den fossile økonomi

Test af førerløs bus stoppet - rammer telefon-zombie

Tivolidirektøren nægter at blive hjemme

Fintech gik ned med 45 medarbejdere - nu forsøger personerne bag igen: "Den største fejl vi begik var at vi voksede for hurtigt"

Regeringen studerer metode til at omgå USA's Iran-sanktioner

Sen forårsfrost koster frugtavlerne kassen