Proteinpulver i skammekrogen?
Foto: Scanpix
Generelt Af ,
I diverse fora verserer der for tiden en veritabel krig på ord, efter at TV-eksperter har udtalt sig kritisk over for proteinpulver.

Det er – måske ikke overraskende – i særligt omfang unge styrketrænende mænd, der farer i flint over, at "deres" proteinpulver bliver kaldt "unaturligt", "usundt" og det der er værre.

Personligt kan jeg kun ryste på hovedet af debatten, der er trukket alt for meget ud i fløjene. Ligesom med så meget andet ernæringsrelateret stof, er sandheden hverken sort eller hvid, og spørgsmålet om proteinpulverets berettigelse i kosten ikke ny.

Jeg husker fra 1990'erne, hvor jeg skrev speciale om relevansen af at indtage proteiner, når man dyrkede udholdenhedsidræt, at der allerede dengang var to fløje. Disse nåede aldrig til enighed, men i mit speciale fik jeg det i mindste konkluderet, at der er klart belæg for, at udholdenhedsatleter – akkurat som dem der styrketræner – har et markant øget proteinbehov. Dermed ikke sagt, at det behøver være i form af pulver.

Proteinpulveret har siden 1990'erne bredt sig ud af bodybuilding miljøet og den generelle eliteidræt, og inde i mangen et køkkenskab og på nettet finder man et stigende antal opskrifter, hvor det foreslås at spæde f.eks. smoothien op med en skefuld proteinpulver.

Godt supplement

Årsagen er primært, at der de seneste år er blevet forsket massivt i værdien af at spise mere proteinrigt, end de fleste har for vane. Sammenholdt med, at det røde kød har fået videnskabelige stryg, har det åbnet døren på klem for det gode gamle proteinpulver.

Jeg har vel nærmest allerede løftet sløret for min personlige holdning, men bare lige for at slå det helt og holdent fast: Jeg ser ingen risici forbundet med at anvende proteinpulver i dagligdagen.

Godt nok er det sjældent, at jeg skriver det ind i mine klienters kostplaner, for der er mange andre måder at dække sit proteinbehov på, men i en snæver vending er der intet til hinder for at benytte pulveret. En af de mest oplagte situationer er restitutionsmåltidet efter et hårdt træningspas.

Passer det ikke lige ind i dagens øvrige gøremål at spise et reelt måltid mad indenfor den første halve time efter træning, ja så er det altså ret nemt og praktisk at hælde en skefuld proteinpulver i et par deciliter vand og slubre det i sig sammen med et par stykker frugt. Og anvendt på den måde gør pulveret gavn – ikke skade!

Børsens ernæringsekspert Martin Kreutzer er fast tilknyttet firmaet Running26 og tilbyder gennem sit eget firma BodyComp foredrag, kurser og individuel vejledning.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Vulkanudbrud lukker to lufthavne på italiensk ferieø

Tivolidirektøren nægter at blive hjemme

Vandretur uden for turistruten i det colombianske højland

Volvo tilbagekalder 503.000 biler efter brand ved motoren

Hedgefond-kongen der shorter den fossile økonomi

Fintech gik ned med 45 medarbejdere - nu forsøger personerne bag igen: "Den største fejl vi begik var at vi voksede for hurtigt"

Regeringen studerer metode til at omgå USA's Iran-sanktioner

Sen forårsfrost koster frugtavlerne kassen

Tiffany-smykker fra en anden verden