Træn gennem hele livet
Foto: Colourbox
Generelt Af
Et nyt kalenderår er begyndt, og ind vælter det med nytårsfortsætter. Med dem klæber tidligere års ophobede dårlige vaner og dårlig samvittighed. Drop det.

Find i stedet glæden og lysten til at få sved på panden. Og husk, det er aldrig for sent at komme i gang.

For selvom kroppen peaker relativt tidligt i livet, hvad angår styrke og udholdenhed, kan man med kontinuerlig træning fastholde et højt præstationsniveau gennem hele livet – med mange sundhedsmæssige gevinster til følge.

Sådan lyder det positive budskab fra Signe Refsgaard Bech, der er fysisk træner i Team Danmark. Læs her hendes svar på en række træningsspecifikke spørgsmål, forhåbentligt kan det give motivation nok til at komme i gang med træningen. Signe Refsgaard Bech er uddannet cand.scient. i humanfysiologi og har erfaring med atletik og vægtløftning.

Hvornår skal den fysiske aktivitet grundlægges – optimalt set?


»Det skal den fra barndommen, fordi børn derved kan opnå bedre styrke, forbedret koordination, god kropssammensætning og ikke mindst en god vane med at være fysisk aktive. Fysisk aktivitet styrker immunsystemet og forebygger en lang række sygdomme, som diabetes, hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk, overvægt og fedme, knogleskørhed og visse former for kræft.«

Hvor vigtigt er det at holde sig fysisk aktiv i ungdommen og i det tidlige voksenliv, hvor uddannelse, karriere og familie kan komme på tværs?

»Optimalt set, skal man træne gennem hele livet – man mister ganske hurtigt de positive effekter, man har opnået gennem træning – til gengæld kan man også med ganske lidt træning vedligeholde effekten. Bliver der et par år, hvor træningen kommer ud på et sidespor, er det selvfølgelig aldrig for sent at begynde igen.«

I hvor mange år kan man holde pause fra den jævnlige motion?

»Man skal altid stræbe efter så kort pause som muligt. Der er ingen videnskabelige studier, der har sat en tidsgrænse, men et studie har vist, at tre uger total inaktivitet hos folk i 20'erne resulterede i en nedgang i aerob arbejdsevne (energiomsætning med iltforbrug, red.) på 25-30 pct., så det går hurtigt den forkerte vej.«

Hvornår er sidste frist for at få gang i løbeskoene igen, hvis man har været inaktiv i flere år – ud fra et sundhedsperspektiv samt ud fra, at man vil gennemføre maraton eller andre længere udholdenhedsløb?

»Er man i stand til at løbe, er det aldrig for sent. Man kan sagtens træne sig op til at gennemføre et maraton, når man er i 60'erne og evt. i 70'erne. Man skal blot være tålmodig og træne regelmæssigt i en længere periode. Det vil selvfølgelig variere fra person til person alt efter, hvordan man har behandlet sin krop gennem livet. Løb er en super god motionsform, men forskellige lidelser, f.eks. gigt, kan betyde, at det er svært at løbe, så er svømning, cross training, cykling og styrketræning eksempler på andre mulige træningformer.«

Hvornår peaker man styrkemæssigt?

»Det er naturligvis individuelt, men gennemsnitligt sker det i midten af 20'erne til slutningen af 20'erne. Man kan dog stadig forbedre sin styrke markant, hvis man begynder at styrketræne senere i livet. Der er foretaget studier af folk på 90 år, hvor man ud over øget styrke i forbindelse med styrketræningen, har oplevet en stigning i muskelfiberarealet på op mod 10-20 pct. For ældre vil styrketræning give en bedre balance og dermed reducere risikoen for fald.«

Hvornår peaker man udholdenhedsmæssigt?

»Igen er det individuelt, men studier har vist, at man allerede i løbet af 20'erne vil miste ca. 3 pct. i udholdenhed. Topidrætsfolk kan dog stadig toppe langt oppe i 30'erne, men rent fysiologisk, topper vi i 20'erne. Uanset, om man er 40 år eller 80 år, vil et øget fysisk aktivitetsniveau give samme positive effekt, det vil sige, betyde samme fald i den relative risiko for død.«

Hvor meget kan man udsætte den naturlige ældningsproces via kost og motion?


»Det kan naturvidenskaben endnu ikke sige noget generelt om, da gener og mange andre faktorer spiller ind. Der er dog ingen tvivl om, at man med regelmæssig fysisk aktivitet og sund kost, kan mindske risikoen for en række sygdomme, og man vil typisk være bedre i stand til at klare sig selv i flere år. En bedre koordination og balance er eksempler på vigtige gevinster ved træning.«

Få indsigt med Børsen Uddannelse

Kompetenceudvikling til dig, der hver dag tager ansvar for dig selv, for andre og for din virksomhed – fordi ansvar kræver indsigt. Se alle uddannelserne her.

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Asger Jorn-malerier. En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Annoncørbetalt
indhold af Secher Fine Art & Design

Forsiden lige nu


3F inviterede Linak-milliardær med til ministermøde om arveafgift

Medie: Danske Bank tilbød guld til russiske kunder - tvivl om whistleblower

Dansk sexlegetøj storsælger i Kina på singles day - en måneds omsætning på en enkelt dag

Advarselssignal: Kæmpe kursmæk til amerikanske børsbabyer

Trods måneders tovtrækkeri træder seniorpension i kraft fra nytår

Driftsdirektør forlader Mærsk med øjeblikkelig virkning

Alibaba slog rekorden - solgte for 257 mia. kr. på Singles' Day