Arlas bedste køb hedder Tholstrup
Foto: Scanpix
Generelt Af
Da Arla købte det lille Tholstrup Mejeri i sommeren 2006 gjorde man formentlig et scoop. Tolstrup har et af verdens bedste oste-brands, og det agter Arla at udnytte ved at gøre mejeriet til kronjuvel i ambitiøs vækststrategi.

Tholstrup Cheese havde været 100 år på familiens hænder, da mejeriet skiftede ejer sidste sommer. Forud var gået nogle svære år, hvor Tholstrup løb ind i indtjeningsproblemer og beskedne vækstrater, men det er Arlas mål nu at kunne blive en af Europas førende producenter af skimmeloste i løbet af fem år.

"Vi har overtaget en særdeles god virksomhed. Deres profil matcher virkelig vores styrker godt," siger koncerndirektør i Arla, Michael Sternberg Christensen i dagens udgave af Berlingske Nyhedsmagasin, som stiller skarpt på købet af Tholstrup.

Hans mindre konkurrent, stifteren af Thise Mejeri - Poul Pedersen – tøver derimod ikke med at kalde Arlas køb for en genistreg. Havde han selv haft de økonomiske midler, og havde Tholstrup haft en økologisk profil, havde han hellere end gerne meldt sig i budkrigen om Tholstrup.

"Det er et af de bedste køb, Arla har gjort de sidste 10 år," siger Poul Pedersen.

Tholstrup beholder sit gyldne navn

Det anslås, at Arla betalte hen ved en halv million kr. for Tholstrup Cheese, men ifølge Berlingske Nyhedsmagasins oplysninger, lå den reelle købspris snarere i nærheden af 1 mia. kr.

Arla har besluttet at lade Tholstrup, der er selskabet bag så kendte skimmeloste som Castello og Saga - beholde sit navn. Nu skal Tholstrup fungere som spydspids i en udenlandsk vækstsatsning i bl.a. USA og Canada.

"Blå Castello er et fantastisk produkt, som ingen i verden har formået at genskabe. I løbet af et til tre år venter vi at få fast grund under vores vision om at blive en af de førende i Europa på skimmeloste. Det har vi ikke tidligere kunnet gå efter," siger Arlas Michael Sternberg Christensen.

Han betegner varemærket som Tholstrups helt store styrke, men hæfter sig også ved, at selskabet har en solid forretning inden for private labels.

Få de vigtigste perspektiver på samfundsøkonomien – direkte i din mailboks

Tal i sig selv betyder ikke noget, men sat ind i den rette kontekst kan det pludselig være et tal, der er vigtigt at forholde sig til. Hver tirsdag sender perspektivredaktør og cheføkonom Steen Bocian nye perspektiver videre til Børsens læsere i sit nyhedsbrev. Skriv dig op til nyhedsbrevet i boksen herunder.



Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Annoncørbetalt
indhold af Secher Fine Art & Design

Forsiden lige nu


Sådan reagerer finanshuse efter Novo Nordisks kapitalmarkedsdag: Overraskede og skuffede over vækstudsigt for USA

Trump har sendt aktierne på ny rutsjetur: "Retorikken kan være både forvirrende og selvmodsigende"

900 flere i job i september: "Et håndgribeligt tegn på, at den globale afmatning nu har ramt det danske arbejdsmarked"

I dag lander din forskudsopgørelse: Sådan undgår du skattesmæk

Banker i oprør over udsigt til særskat: "Man kan næsten garantere at det kommer til at ramme bankkunderne"

Apple-stifter Steve Wozniak: Apple er et godt sted - Steve Jobs ville være glad

Analytiker forventer stort pres på NKT-aktien efter regnskab

Ejerlejligheder går som varmt brød mod forventning

Før markedet åbner: NKT stjæler fokus i ventet negativt marked med regnskab før tid