Spar Nord og Nykredits lommepenge-teknologi skal sælges til banker i ind-og udland

396260_16_9_large_726.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
18. feb 2020 KL.15:35

Spar Nord og Nykredit sendte mandag en opdateret lommepenge-løsning på gaden, men teknologien bag, der nu er brugt til at opbygge Young Money-app’en og det tilhørende betalingskort, er så avanceret og fleksibel, at de to banker vil prøve at sælge den til andre banker.

Spar Nord stod bag den første version af Young Money. Siden er Nykredit blevet en del af ejerkredsen, og de to banker har siden investeret i at udvikle den kundevendte del af lommepengeløsningen, så den kan bruges til andre løsninger, der dækker andre kundegruppers behov, uanset hvilken bank de er kunder i.

Derfor har Spar Nord og Nykredit nu lavet et selvstændigt selskab, der skal drive app’en og udbyde den på licensbasis til andre banker i både ind- og udland. Præcis som Danske Bank i sin tid udskilte Mobilepay i et selvstændigt selskab for atinvitere til samarbejde med andre banker.  

”Selskabet giver mening, for at få løsningen derud, hvor vi har en enhed, der er gearet til at sælge produktet til andre banker i ind- og udland eller få nye produkter ind, som vi kan drive sammen,” siger direktør for kommunikation og digital i Spar Nord, Ole Madsen.

Fintech ide

Det nye selskab kommer til at tilbyde Young Money-teknologien til andre banker, der kan bruge teknologien på licens uden at Nykredit eller Spar Nord nødvendigvis skal være med.

Målet for Spar Nord og Nykredit med den nye struktur omkring Young Money er dels at udbrede anvendelsen af produktet overfor egne kunder såvel som andre banker, dels at forædle de byggesten, man har skabt gennem opdateringen af lommepengeløsningen.

”Young Money er i virkeligheden en fintech ide, der bare er lavet af banker. Det er mange af de samme komponenter, der er lavet til samarbejde med tredjeparter, som man kalder det – virksomheder som ikke er banker. Sådan noget som at oprette en kunde eller legitimere sig med Nem-ID. Det er egentlig en løsning, som er bygget på en fintech-pltaform, og produktet kunne lige så godt være leveret af en fintech-virksomhed,” siger Ole Madsen.

Ifølge Madsen ligger potentialet i Young Money-platformen i, at den kan blive grundstenen for andre digitale løsninger, på grund af det fleksible design, der gør det let at integrere i en hvilken som helst bank på samme måde som Mobilepay tidligere kunne.  

Komponenter kan "et eller andet"

Baggrunden for, at Spar Nord lancerede den første version af Young Money for et år var at give kunderne en digital lommepengeløsning, og samtidig give unge en bedre finansiel forståelse I en verden, hvor penge bliver mere og mere digitale.

Selve Young Money-produktet består af et betalingskort til børn ned til 7 år, og en app, hvor de vokse og barnet kan følge med i, hvad der foregår på kontoen.

Den kombi er kunderne rigtig glade for, og produktlanceringen har været en af Spar Nords mere succesfulde, som mere end 10.000 børn bruger i dag, oplyser Ole Madsen, der samtidig understreger, at Young Money umiddelbart ”ret basic handler om at finde ud af, hvad penge er, og hvad de kan og er værd”.

Det er hverken den første eller eneste lommepengeløsning, som danske banker udbyder, til gengæld har den teknologiske udvikling siden Nykredit kom med ombord skabt et nyt potentiale.

"Det er vokset frem i takt med at vi er blevet klar over, at de her komponenter kan et eller andet. Det er meget historien om de seneste år med fintech. Man starter måske med at ville løse et problem digitalt, og så viser det sig efterfølgende, at det er byggeklodserne, der var det mest interessante,” siger Ole Madsen, der fortsætter:

”Da vi lavede den første version af Young Money, lavede vi den jo ikke for at sælge den til andre banker. Vi lavede det, fordi vi mente, de ville være et godt produkt til vores kunder med børn.”