Nystartet pensionsrebel lander nøglelicens: "Den lille forretningsdrivende skal kunne løse deres pensionsproblem på fem minutter"

375875_16_9_large_82.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
28. jan 2019 KL. 9:26
For første gang i Danmarkshistorien har et venture finansieret Fintech startup modtaget en fondsmæglerlicens og er derved på kurs mod at disrupte den danske pensionssektor med en innovativ opsparingsløsning.

“Det har taget os halvandet år at få licensen, så det er ikke noget, man bare trækker i en automat. Det kræver benhårdt arbejde, vedholdenhed og et yderst kompetent team at opnå den status indenfor finanssektoren, som en fondsmæglerlicens er udtryk for”.

Sådan lyder det fra Jens Kam, medstifter, produktchef og juridisk chef i Grandhood.

Sidste år i maj indgik Grandhood en samarbejdsaftale med Saxo Bank, som man er nødt til for at kunne facilitere sin nye pensionsforretning.

Det, at Grandhood nu har modtaget deres fondsmæglerlicens, betyder, at de kan gå live i Saxo Banks handelssystem.

Fondsmæglerlicensen er sindssygt vigtig

Fondsmæglerlicensen, kombineret med samarbejdet med Saxo Bank, muliggør, at Grandhood er i stand til at investere danskernes pensionsopsparinger. Netop adgangen til selv at tilrettelægge investeringsstrategierne er en af hovedårsagerne til, at Grandhood har valgt at gå efter en fondsmæglerlicens.

”Fondsmæglerlicensen er sindssygt vigtig. Min rolle i Grandhood har været at lave arkitekturen bag for, hvordan vi disrupter pensionsmarkedet,” siger Jens Kam, der er uddannet advokat og har arbejdet i Danske Markets.

Grandhood har i øjeblikket kontakt med 450 mindre virksomheder med i gennemsnit 10 ansatte og befinder sig i øjeblikket i en betaversion. De venter først for alvor at gå i luften til marts.

Alt i alt har Grandhood rejst omkring 25 mio. kr., til projektet, hvoraf mange penge naturligvis går til lønninger af de nuværende 13 folk, der skal køre projektet i gang.

“Vores ambition er at levere et billigt og godt alternativ til de eksisterende pensionsudbydere, hvor vi fokuserer på lave omkostninger og bæredygtighed. Dette kan netop lade sig gøre, når vi selv står for investeringsstrategierne, hvilket giver os fuld autonomi inden for lovens rammer til at strukturere det vi mener er det bedste produkt for kunderne” lyder det fra Jens Kam

Nu sker det som sektoren har frygtet i årevis

Fondsmæglerlicensen var den sidste store forhindring, som skulle overvindes, før Grandhood kan realisere sin ambition om at levere en pensionsopsparingsløsning til mindre virksomheder.

“Det er historisk, at et venture capital fundet dansk fintech startup har fået så tung en licens, og dette markerer for alvor begyndelsen på en tid, hvor den ekstremt monopoliserede pensionsbranche endelig bliver udsat for reel disruption fra en oprigtigt ny og aggressiv spiller,” lyder det fra Jens Kam

Målet er i første omgang at hjælpe de omkring 350.000 selvstændige og ansatte i små virksomheder, som i dag ikke sparer op til pension, til at komme i gang med at spare op. Og netop den løsning som Grandhood går i markedet med søger med sin øgede fleksibilitet og valgfrihed særligt at tilpasse sig netop denne gruppes behov.

Markedsføringen af Grandhood foregår primært på de sociale medier, og der et åbenbart vejen for sådanne produkter. Han forventer, at mange af deres første kunder er mindre mediebureauer, der allerede er godt klædt på i den teknologiske tankegang.

”Vi sørger for, at den lille forretningsdrivende skal kunne løse deres pensionsproblem på fem minutter,” fortæller Jens Kam.

Den forretningsdrivende får info på Grandhoods hjemmeside, skriver e-mailen op på de interesserede medarbejdere, som så hver især kontaktes af Grandhood. Her modtager de det sædvanlige spørgsmål om risikoprofil osv., inden de så kan vælge at signe sig op på Grandhood.

Det som Grandhood leverer er ETF-produkter, der følger indeks. Det er et produkt som mange banker også tilbyder, eksempelvis Danske Banks June.

”Vi vil prøve at gøre oplevelsen federe i forhold til det, man er vant til som pensionskunde,” fortæller Jens Kam.

Springbræt til det Europæiske marked

Fondmæglerlicensen er også afgørende i relation til Grandhood’s internationale ambitioner, da man med en fondsmæglerlicens kan gøre brug af EU’s passporting regler, hvorved Grandhood potentielt undgår at skulle søge om en ny licens, når de ekspanderer på det europæiske marked.

I første omgang er ambitionen at gøre det godt på det danske marked, men allerede i løbet af 2020 begynder Grandhood at vende blikket mod det store europæiske marked, som har en størrelse på omkring 7.000 mia. euro

Det fordrer en ekstra kapåitalindsprøjtning til Grandhood på et to-cifret mio beløb i euro.

”De kommende 12 måneder skal vi vise, at vi har noget der duer,” siger Jens Kam

Her skal de have linet det første land op og valideret casen i det land og mandskabet skal gå fra de nuværende 13 folk til måske 35.

Kendisser i bestyrelsen

Grandhood har fra starten været begunstiget af kendte folk fra fintech-verdenen og den akademiske verden.

Formanden i Grandhood, Johan Lorenzen - tidligere topchef i den finske fintech-komet Holvi, er blandt andet glad for timingen af opstarten af Grandhood.

”Johan Lorenzen er vigtig, da han tidligere har været med til at bygge en digital finansiel institution i form af det store finske fintech-selskab, Holvi, og kender mange af udfordringerne,” erkender Jens Kam.

Blandt har Johan Lorenzen indskærpet over for investorerne, at det kræver mange penge tidligt, da det er fintech.

Jesper Rangvid, den anerkendte forsker i blandt andet pension fra CBS, har siddet med i bestyrelsen fra start.

”Dette er hans boldgade og han har længe været en kritiker af monopolerne i pensionsbranchen. Han verficerer, at Grandhood har gang i noget rigtigt og noget som danskerne vil have glæde af. Han blåstempler vores projekt, også fra en akademisk synsvinkel,” slutter Jens Kam.

Landets største kommercielle pensionsselskab, PFA, føler sig godt rustet til konkurrencen og tror også, de vil være med på den lange bane.

"Det bliver spændende at se, når de kommer med en digital løsning. Det skaber måske bevægelse i markedet, selv om vi ikke ved, hvad det er. Det kan altid skubbe lidt til resten af branchen, hvis der kommer nogen, der kan noget nyt," sagde Mads Kaagaard, koncerndirektør med ansvar for privatkunder i PFA til Børsen i oktober sidste år