Ny app dropper kortkaos og giver dig penge i lommen

null

298465_16_9_large_337.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
29. jan 2015 KL.15:01
Nu kan du slippe for at slæbe rundt på en tegnebog, der bugner af medlems- og rabatkort til forskellige butikker. En ny app ved navn Cashbackapp samler alle dine medlems- og rabatkort på dit dankort, så du slipper for kortjunglen.

Men udover bare at slippe for virvaret af kort, sørger Cashbackapp for, at du får penge tilbage, når du bruger dit betalingskort i de butikker, du har rabatkort i.

”Cashbackapp er loyalitet via betalingskort, hvilket vil sige, at man som kunde tilmelder sit betalingskort og så giver det her betalingskort adgang til belønninger i flere butikker på tværs af segmenter,” siger Nikolaj Veje Rasmussen, direktør i Cashbackpoint Nordic, som er selskabet bag appen.

Køb en vare og få penge tilbage

Teknisk fungerer det sådan, at kunden køber en vare i en butik, der f.eks. reklamerer med 10 pct. rabat.

Kunden betaler fuld pris, men beløbet svarende til de 10 pct. bliver så sat tilbage på kundens dankort, så man altså får en form for belønning i form af kontanter for at handle i butikken. Og det er fordelagtigt både for kunden og butikken, lyder det fra Nikolaj Veje Rasmussen.

”Appen gør op med det til tider uigennemsigtige point- og stempelsystem. Her er det i stedet kroner og øre, vi taler om, og det er altså noget, de fleste kan forholde sig til. Så vi tror, at det her bliver super spændende for kunderne i og med, at du kan samle penge. Det er noget, de fleste gerne vil,” siger han.

Mindre butikker skal have en chance

Programmet kan bruges af alle butikker og alle slags kunder. Men ideen bag programmet er også at give de mindre, selvstændige butikker mulighed for at have loyalitetsprogrammer på samme måde som de store, f.eks. Matas og Coop.

”For butikken får du adgang til et loyalitetsprogram, hvor du både bliver markedsført, men også kan kommunikere med dine kunder og få en ny indsigt i dine kunder. Den lokale erhvervsdrivende i sin butik servicerer kunder. Nogen har han set før, andre har han ikke set før, men hvor meget ved han egentlig om dem i forhold til hvor meget information, de store kan samle sammen om kunderne,” siger Nikolaj Veje Rasmussen.

Nu skal de mindre butikker altså også have mulighed for at have loyalitetsprogrammerne.

"Ser man på markedet i dag, er det de store spillere som Matas, Coop og Sportmaster, der fylder rigtig meget på markedet. De har brugt mange penge på deres loyalitetsprogrammer og bruger denne her kundeindsigt til at generere nyt salg og målrette markedsføringen. Det får den lille butik og selvstændige butik nu også mulighed for med Cashbackapp," siger Nikolaj Veje Rasmussen.

"Her kommer de nemlig med i et program, hvor butikken kan tilbyde dankortet som loyalitetskort uden opstartsomkostninger. På den måde er vi måske også med til at åbne markedet lidt mere op," fortsætter han.

Professor skepisk over for koncept

Men selvom Cashback lyder som et fint koncept, er det svært at gøre gangbart.
Det mener Jan Damsgaard, professor ved Copenhagen Business School, som er ekspert i e-handel.

"Jeg tror ikke på, at Cashback kommer op at køre. Jeg tror ikke, at butikkerne vil være villige til det her. Det er for høje priser og for stor en del, der går tilbage i kontanter. Det lader ikke til, at man får penge tilbage, som så kun kan bruges til samme butik. Det er kolde kontanter, man kan tage med sig andre steder hen," siger professoren og fortsætter.

"Det er jo en skidt forretning for Coop, hvis de giver kunderne penge tilbage og kunderne så bruger pengene i Dansk Supermarked bagefter. Derudover er butikkerne meget tilbageholdne med at give relationen til kunderne væk til en tredjepart.” 

Jan Damsgaard kan godt se, at Cashback-løsningen kan fungere for små og mellemstore virksomheder, men også her har konceptet en udfordring.

”Små og mellemstore virksomheder har den ulempe, at vi ikke handler ved dem særlig tit. Jeg har f.eks. ikke brug for et 10-turs klippekort til en juletræshandler, for der handler jeg kun én gang om året. På samme måde er der mange af de her små virksomheder, der er specialbutikker, hvor folk simpelthen ikke kommer nok til, at loyalitetsklubben kan være interessant for dem,” siger professoren.

Samarbejde med kæder er på vej

Om Jan Damsgaard får ret er endnu for tidligt at sige. Cashbackapp’en er lige blevet lanceret, og holdet bag arbejder stadig på at pudse det til. Men indtil videre ser det lovende ud, ifølge Nikolaj Veje Rasmussen. 

"Vi har lige lanceret app’en og vi får mange hundrede downloads om dagen. Så det kører rigtig fint, men vores mål er jo over de næste måneder at få en masse butikker tilmeldt således, at kunder vil kunne samle cashbackbelønninger i mange butikker," siger han. 

Lige nu er det kun webshops, der bruger e-pay, som kan bruge appen. Det tæller over 6.000 webshops, og Cashback-holdet arbejder på at lave det om, så alle kan bruge det. En af samarbejdspartnerne er autokæden Quickpot, der sælger autoudstyr og reparerer biler, og i løbet af foråret og sommeren vil Cashback præsentere flere butikker.

"I løbet af første og andet kvartal vil vi se en del fysiske kæder være tilmeldt programmet, altså fysiske kæder, som vi har lavet aftaler med. Der er mange forskellige kæder, også i forskellig størrelse. Til slut vil alle lokale og selvstændige butikker også få mulighed for at være med," siger Nikolaj Veje Rasmussen. 

Cashbackappen er gratis at downloade og bruge for kunder. For virksomheder er der ingen opstartsomkostninger, men Cashback tager 3 pct. af omsætningen ved hver handel, der bliver gjort via rabatordningen i de forskellige butikker.