Mobilepay laver aftaler med 10.000 kunder ad gangen i stedet for én

368029_16_9_large_394.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
30. aug 2018 KL. 9:57

Mobilepay satser nu på at udbrede nye produkter i bundter, gennem aftaler med selskaber, der allerede samarbejder med mindre erhvervsdrivende. Dermed springer man over at lave aftaler med kun én kunde ad gangen.

Mobilepay har sammen med regnskabsvirksomheden Billy netop lanceret en forbedret udgave af løsningen Mobilepay Invoice, som gør det lettere at sende og modtage betaling for fakturaer på et splitsekund.

"Dermed får vi langt hurtigere adgang til titusindevis af butikker, som ikke selv skal integrere i vores løsninger, men gør det gennem deres eksisterende leverandører af økonomisystemer," fortæller Mark Wraa-Hansen, topchef i Danske Bank-ejede Mobilepay.

Plug and play

Aftalen drejer sig både om dag-til-dag fakturaer og abonnementer.

"Billy er det første økonomisystem, der tilbyder sine kunder Mobilepay som plug and play. Derfor er det en aftale, vi er rigtigt glade for," fortsætter Mark Wraa-Hansen.

Billy har 10.000 aktive kunder som de allerede er gået ud til med det nye produkt fra Mobilepay Invoice.

De af Billy’s 10.000 kunder der allerede har Mobilepay behøver kun to klik i deres økonomisystem, så er den forbedrede funktionalitet af Mobilepay Invoice slået til. Dem der ikke har en Mobilepay-aftale skal først lave en.

Den nye forretningsmodel

Mark Wraa-Hansen luftede allerede sidste år i Børsen, at denne type aftaler vil være noget man går efter i Mobilepay.

"Vi har lært, at dette er hovedmodellen for hurtig udbredelse og ikke, at vi altid skal ordne det sammen med den enkelte kunde. Vi håber at vækste kraftigt på dette område i de kommende år," siger han om aftalen med Billy.

Har man Billy som regnskabsprogram er Mobilepay Invoice således allerede integreret. Mobilepay er dog allerede videre, og er næsten klar med en lignende aftale med Postnord Strålfors.

Andre store spillere på it- og regnskabsområdet, som Apidemia, CDK Global, EG og KMD, har lavet aftaler om at tilbyde Mobilepay Invoice til deres kunder.

Mobilepay mener, at partnersamarbejdet med de 65 banker har styrket salget af Mobilepay’s erhvervsløsninger.

"Der sidder nu erhvervsmedarbejdere i alle bankerne, der kan hjælpe erhvervskunder med interesse for Mobilepay og dermed også understøtte både Invoice og Subscriptions over for deres direkte kunder," siger Mark Wraa-Hansen om det nuværende take off på den nuværende løsning.

Bedre likviditet på vej

Med det nye produkt fra Mobilepay Invoice bliver fakturaen sendt og betalt i appen, og betalingerne overføres med det samme fra købers bankkonto til sælgers bankkonto via Mobilepay.

Det er en stor fordel for mindre erhvervsdrivende, som ofte står med et likviditetsproblem.

"Vi har testet løsningen blandt vores brugere, og interessen har været overvældende, fordi de for første gang kan få betaling i realtid. Det betyder meget, at de ikke længere skal have en halv måneds omsætning bundet i deres betalingssystem," siger Jonas Midtgaard, adm. direktør i Billy.

Løsningen har været testet i en måned af Jakob Søndergaard, indehaver af it-forretningen Repower, der sælger brugte it-produkter.

"I min branche handler det om at slå til på de gode tilbud, og det kræver jo, at der er penge på kontoen – gerne hurtigst muligt. Udover den hurtige betaling sparer det mig for alt det besvær, der følger med ubetalte fakturaer, fordi kunderne typisk betaler med det samme," siger Jakob Søndergaard.

Normalt når Mobilepay lancerer nyt på forretningsområderne, som Invoice og Subsriptions, går det ud over Nets' Betalingsservice.

Det mener Mobilepay ikke er tilfældet denne gang, hvor det på mange måder handler det om at spare tid og omkostninger for både virksomheden og slutkunden.