Kunderne klar til at sløjfe Pensam

245347_16_9_large_130.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
08. nov 2012 KL.12:07

Danskernes loyalitet over for deres pensionsselskab ligger på et meget lille sted. Og Pensam er det selskab, der har allermest grund til at være ængstelige.

Årets Brancheindex Pension 2012-undersøgelse foretaget blandt 4100 danske privatkunder for Loyalty Group viser, at fornemmelsen af at være særligt knyttet til sit nuværende pensionsselskab er endnu mindre end tidligere. Men der er ikke ændret på de selskaber, der har henholdsvis de mest loyale kunder og dem, der kæmper med det modsatte.

AP Pension er topscorer som i 2011, mens Pensam skraber bunden efter en markant tilbagegang. Sidste år scorede selskabet også lavest i målingen, men loyaliteten er i år faldet yderligere fra indeks 24 til 16.

Sammenlignet med den øvrige finanssektor har pensionsbranchen længe haltet efter forsikringsselskaberne og banker, når det gælder om at skabe bånd til kunderne. Men Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group, karakteriserer pension som et lavinteresseområde for danskerne, så den manglende tilknytning betyder næppe decideret kundeflugt.

"I det daglige tager kunderne ikke stilling til deres pensionsordninger (…). Pensionsselskaberne skal dog stadig være langt bedre til at knytte bånd til deres kunder. Det er jo ingen hemmelighed, at en loyal kunde på alle måder er mere værdifuld for pensionsselskaberne, for eksempel i form af at anbefale virksomheden til venner og familie," siger Mikkel Korntved.

Undersøgelsen viser samtidig, at danskerne slet ikke føler sig involverede i deres pensionsopsparing. Og det er et problem, for loyaliteten stiger i takt med, at kunder føler sig forbundet med sin opsparing, siger Mikkel Korntved, der giver sektoren følgende råd med på vejen:

"(…) Selskaberne skal blive bedre til at informere deres kunder om den værdi, som de skaber for dem – de skal fremstå relevante og interessante set med kundens øjne."