Forsikringsbutler har fået 10.000 brugere - og en millioninvestering

360996_16_9_large_556.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
08. apr 2018 KL.15:40
På fem måneder har over 10.000 brugere downloadet en såkaldt forsikringsbutler-app fra den danske virksomhed, Comparo. Og nu har fintech-iværksætterne også tiltrukket en investering på knap 10 mio. kr., der skal bruges til at udvikle løsningen yderligere.

Comparo har i efterhånden en del år sammenlignet priser på forsikringer, men for omkring halvandet år siden besluttede virksomheden at udvikle en såkaldt forsikringsbutler-app, som så gik i luften i november sidste år.

Det er en app, hvor kunder kan samle informationer om deres forsikringer, så de både får et bedre overblik over deres dækninger og prisen.

"Forbrugerne kan lægge deres forsikringer ind, og udover, at de så altid har deres forsikringer med sig, så kan de få tilbud fra vores partnere på nye eller eksisterende forsikringer, " siger Morten Rinder Stengaard, adm. direktør i Comparo, og tilføjer:

"På sigt arbejder vi på at bruge maskinlæring og kunstig intelligens til at give folk anbefalinger og mere indsigt i, hvad de har brug for."

Han kommer med et eksempel:

"Hvis du har en rejseforsikring, så ved vi, hvad den dækker. Det kan vi bruge til, at du ikke skal udfylde en masse informationer, hvis du sender dine forsikringer i udbud. Det andet, vi påtænker at bruge det til er, at hvis du er i lufthavnen, så kan du få besked om, at du f.eks. kun er dækket i EU, så det er en god ide at tegne en forsikring, hvis du er på vej til Thailand."

Anbefalingerne og overblikket over dækninger skal adskille Comparo fra de efterhånden mange andre sammenligningsservices

"Vi synes, at det er super vigtigt at komme væk fra kun at fokusere på pris. En billig forsikring er jo ikke en god forsikring, hvis den ikke dækker dig."

Millioner fra to fonde

Udviklingen af denne type services er netop en af de ting, som pengene fra den seneste investering i Comparo skal bruges til. Investeringen kommer fra de fondene Adsidius og Northcap, som tilsammen skyder 1,3 mio. euro ind i selskabet.

"Vi skal bruge den nye investering til at sætte endnu mere fut i produktudviklingen, og så skal vi sætte mere skub i markedsføringen," siger Morten Ringer Stengaard.

På trods af begrænset markedsføring - primært på sociale medier - er appen allerede blevet downloadet 10.000 gange.

"Ambitionen er at nå 100.000 brugere i løbet af 2019, og når vi er der - eller eventuelt lidt før - så vil vi gå ud med samme produkt i Norge og Sverige. Det er næste ambition," siger Morten Ringer Stensgaard, der også har planer om at udvikle et produkt til mindre- og mellemstore virksomheder.