Ekspert om Spar Nords Subhub-app: Langt fra ide til virkelighed

335792_16_9_large_854.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
29. nov 2016 KL.13:21
Spar Nord fortæller tirsdag, at banken har købt sig ind i abonnements-app’en Subhub, og drømmer om at den på sigt kan blive en ny Mobilepay.

Professor med speciale i digital omstilling, Jan Damgaard, mener grundlæggende, at Subhubs forretningside er god, men forudser problemer med den faktiske udrulning af abonnements-app’en

”Det er et start-up, hvor det at komme fra ideen til at alle har det er der rigtigt langt,” siger Jan Damgaard - professor og institutleder på Institut for IT-ledelse på CBS i København.

Mangler skalering

Han mener ikke, at Subhubs forretningsmodel skalerer særligt godt, da selskabet skal have alle oplysningerne om de abonnementer de skal servicere. De skal kende alle abonnementsformerne hos de forskellige udbydere og holde dem ved lige.

Jan Damgaard mener det bliver svært at få udbyderne med på ideen om, at deres kunder har abonnementerne liggende på en app. Rigtigt mange udbydere tjener formuer på abonnementer, som kunderne ikke gør brug af.

Der er eksempelvis derfor Nets’ produkt, Betalingsservice er så god en ide for mange udbydere af services, da folk ikke altid registrerer, hvad de abonnerer på.

Subhub bruger crowdsourcing

Subhub’s adm. direktør, Thomas K. Laursen fortæller, at de i deres app springer over at spørge udbydere som Telmore, Viasat, Aarstiderne om lov – de spørger bare kunderne.

Han fortæller, at der i starten har været et kæmpe arbejde med dataopsamling med beskrivelser af de forskellige abonnementer.Subhub har kortlagt en stor del af de store abonnementsordninger. Desuden ligger der et crowdsourcing element i app’en, hvor brugerne kan hjælpe med at udfylde over tid, som eksempelvis sportsklubber.

”Vi laver det med menneskekraft i første omgang og så automatiserer vi det med crowdsourcing siden hen,” forklarer Thomas K. Laursen.