SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Finans

Diskret selskab i Valby håndterer 1,6 mio danskeres livsforsikring og har 6 mia kr i præmieindtægter

Den, der lever stille, lever godt, lyder et mundheld, som egentlig godt kunne være slogan for den virksomhed, hvor Niels Neergaard har været adm. direktør i 11 år.

Virksomheden holder til på første sal i en kontorklods af gule mursten i udkanten af Valby. Navnet er deskriptivt og enkelt: Forenede Gruppeliv.

For selskabets spidskompetence er netop at administrere gruppelivsforsikringer, og siden Niels Neergaard kom til i 2008, har selskabet gradvist hævet sine præmieindtægter fra 4 mia. kr. til 6 mia. kr. i det regnskab for 2019, som er fremlagt i denne uge.

Dét gør Forenede Gruppeliv til Danmarks største gruppelivsforsikringsselskab, der betegner livsforsikring (død, invaliditet eller kritisk sygdom) af en gruppe, f.eks. en faggruppe.

Men selskabet, der er ejet af fem danske pensionsselskaber og håndterer livsforsikringer for godt 1,6 mio. kunder, lever livet langt fra offentlighedens spotlys.

Ikke fordi de har noget at skjule. Det er bare sådan, de er.

“Vi er mere som en folkevogn”

De grå gulvtæpper, hvide vægge og roen i kontorlokalerne på Krumtappen 4, hvor de i alt 37 medarbejdere taster, ringer og vurderer ca. 10.000 skadesager årligt, er langt fra den stereotype finanskoncern med aktiehandlere i skarpe jakkesæt, investeringschefer med højtflyvende ambitioner om at redde klimaet og Afrika eller kendte forsikringsbosser med en entourage af sekretærer og underdirektører omkring sig. Man skal ikke gennem nogen sluse eller clipse et gæsteskilt fast til blusen, når man kommer på besøg hos Forenede Gruppeliv, og Niels Neergaard byder velkommen uden en pressechef ved siden af.

“Nogle dele af finansbranchen er “hurtige” og risikable. Lidt ligesom en Ferrari,” siger han:

“Vi er mere som en velfungerende folkevogn.”

1_53529_picture_7170_1.jpg
Forenede Gruppeliv, der er ejet af fem danske pensionsselskaber og håndterer livsforsikringer for godt 1,6 mio. kunder, lever livet langt fra offentlighedens spotlys.-Nicolai Lorenzen

Så hvem er de egentlig dette halvhemmelige folkevognsrugbrød af en forsikringsvirksomhed?

Hurtig, effektiv og empatisk 

Selskabet har eksisteret siden 1964, da man i Danmark begyndte at gøre livsforsikring til en del af overenskomsterne.

Siden da har virksomheder, fagforeninger, pensionskasser, kommuner og staten m.fl. sluttet sig til Forenede Gruppelivs kundeskare, mens virksomheden har opbygget specialkompetence til at behandle skader effektivt og billigt.

I de hurtigste tilfælde bliver en skade behandlet i løbet af en dag. ​

Kunderne tæller bl.a. Sygeforsikringen danmark, HK og Falck.

2_53530_picture_1791_1.jpg
“Vi vil gerne give hurtig, effektiv og empatisk behandling.” Sådan opsummerer adm. direktør Niels Neergaard Forenede Gruppelivs strategi. -Nicolai Lorenzen

Niels Neergaard har ikke en glitrende powerpoint-præsentation med virksomhedens strategi, men har opsummeret den i nogle punkter i et Word-dokument. Hovedessensen lyder:

“Vi vil gerne give hurtig, effektiv og empatisk behandling.”

Det skal sikres af selskabets 13 skadesmedarbejdere, der sørger for, at de rigtige udbetalinger lander hos de kunder og pårørende, som rammes af en af Forenede Gruppelivs tre skadestyper: død, invaliditet og kritisk sygdom.

Og selvom det måske kan lyde enkelt at håndtere en skade som “død”, så er det ikke altid lige ud ad landevejen.

“Den store udfordring ved død er: Hvem skal have pengene?” siger Niels Neergaard.

Ifølge ham udbetales der op til nogle millioner i erstatning ved død, og Forenede Gruppeliv har specialister ansat til at vurdere, hvem der er den retmæssige modtager af pengene.

Udbetalinger ved invaliditet kan opnås, hvis en kunde har mistet to tredjedele af sin erhvervsevne – nogle gange også, hvis man kun har mistet halvdelen.

For kunder i ressourceforløb, der ofte omfatter deltidsansættelser, er Forende Gruppeliv ved at lancere et nyt produkt, der giver halv dækning efter en periode, fortæller Niels Neergard.

Foreninger vil på sygdomsliste

Når det gælder kritiske sygdomme, har Forenede Gruppeliv en liste, der indkredser, hvilke sygdomme, der kvalificerer sig til en skadesudbetaling.

3_53531_picture_701_1.jpg
“Vi samarbejder med en gruppe af landets førende læger, der løbende hjælper os med at vurdere og afgrænse, hvilke sygdomme, der skal være på listen,” fortæller Niels Neergaard. "Listen" afgrænser, hvilke sygdomme, der kan betegnes som "kritiske" og dermed udløse en erstatning. -Nicolai Lorenzen

“Vi samarbejder med en gruppe af landets førende læger, der løbende hjælper os med at vurdere og afgrænse, hvilke sygdomme, der skal være på listen,” fortæller Niels Neergaard.

Og det er langt fra alle kritiske sygdomme, der figurerer her.

Psykiske sygdomme som stress og depression er ikke omfattet, men har været vurderet hos Forenede Gruppeliv, der ofte bliver kontaktet af diverse patientorganisationer, der gerne vil have deres sygdomme med på listen.

Skadesudbetalingerne inden for “kritisk sygdom” går ofte til kræft, når det gælder kvinderne, og til hjerte-kar-sygdomme for mændene.

Foruden de 13 skadesmedarbejdere består staben af ni ansatte i kundeafdelingen, seks i it, syv i økonomi- og serviceafdelingen og så direktionen, der består af Niels Neergaard og en underdirektør.

De samlede omkostninger i selskabet beløb sig i 2019 til ca. 50 mio. kr., hvilket svarer til en omkostningsprocent på ca. 0,8 pct. af præmieindtægten.

Niels Neergaard understreger, at udgifterne holdes nede ved hjælp af to pejlemærker: specialisering og stordrift – herunder i stigende grad digitalisering.

4_53532_picture_7165_1.jpg
“Vi følger alle lovkrav, men jeg ved ikke rigtigt, hvordan du vil hvidvaske gennem gruppelivsforsikring? Man skal jo dø eller få en kritisk sygdom for at få en udbetaling.”-Nicolai Lorenzen

Gruppelivsforsikring indebærer pr. definition, at kunderne er inddelt i nogenlunde ensartede grupper, hvilket også fremmer effektiviteten. Grupperne har den løbende kontakt med deres forsikrede medlemmer eller medarbejdere, og den enkelte forsikrede kontakter Forenede Gruppeliv direkte, når skaden er sket.

“I gamle dage var der faglige organisationer og virksomheder, der f.eks. ved dødsfald selv kørte ud til enken med en check i hånden. I dag foregår det digitalt, og i langt de fleste tilfælde bliver vi kontaktet direkte,” fortæller direktøren.

Hvordan vil du hvidvaske hos os?

Ét område gør dog ondt på omkostningssiden – og på Niels Neergaards langmodighedskonto.

Som resten af finanssektoren mærker Forenede Gruppeliv tiltagende regulering og voksende compliancekrav, der kræver opgradering af it og ekstra kontrolopgaver til medarbejderne.

“De negative sager i finanssektoren og den øgede hvidvaskregulering er også blevet trukket ned over livsforsikringsselskaberne. Selv gruppelivsforsikring,” konstaterer Niels Neergaard.

“Vi følger alle lovkrav, men jeg ved ikke rigtigt, hvordan du vil hvidvaske gennem gruppelivsforsikring? Man skal jo dø eller få en kritisk sygdom for at få en udbetaling.”

Reklamer nærmest ikke-eksisterende

Til gengæld er der nogle udgiftsposter, som Forenede Gruppeliv nærmest ikke bruger penge på.

5_53533_picture_4632_1.jpg
De samlede omkostninger i Forenede Gruppeliv beløb sig i 2019 til ca. 50 mio. kr., hvilket svarer til en omkostningsprocent på ca. 0,8 pct. af præmieindtægten.-Nicolai Lorenzen

I den kategori er f.eks. fancy marketingindsatser og SoMe-kampagner. Hjemmesiden er enkel, uden de store dikkedarer som videoer, nyheder og photoshoppede billeder af glade forsikringskunder.

“Vores reklamebudget er stort set ikke-eksisterende,” siger Niels Neergaard.

Alligevel finder kunderne vej til Forenede Gruppeliv, enten via deres fagforening, pensionsselskab eller ved at de selv henvender sig. Og selvom selskabet ikke plastrer husfacader og Facebook-feeds til med reklamebannere, vil de da gerne vokse, understreger direktøren.

“Vi vil gerne fortsætte den vækst, vi har. Og vi er da hele tiden på udkig efter nye potentielle grupper,” siger han.

Andre læser også

DAGENS

E-AVIS

E-avis vignette
Dagens E-avis

BØRSEN

Investor

Podcast

BØRSEN

Morgenbriefing

BØRSEN

Topchefernes strategi

Podcast

BØRSEN

Longreads

BØRSEN

Nyhedsbreve

Tilmeld dig Børsens nyhedsbreve her

BØRSEN

Selvstændig

Podcast