"Der uddeles ikke sølvmedaljer i betalingsbranchen"

352374_16_9_large_513.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
11. okt 2017 KL.17:08

I cykelsporten taler man om, at to'eren i et løb er den første taber.

Det samme kan snart udledes i branchen for mobilbetalinger, efter norske Vipps de facto onsdag smed Mobilepay på gaden på det norske marked.

”Der uddeles ikke sølvmedaljer i den branche,” siger Kristian Thure Sørensen, partner i det strategiske kommunikationsbureau, Norfico.

Han tror dog, at der er en fremtid for Mobilepay der kan levere funktionalitet til Vipps. Eksempelvis har Mobilepay udviklet flere nye produkter, blandt andet gentagne betalinger, der ligger omkring kerneproduktet, betalinger mellem folk.

”Vipps har stor respekt for Mobilepay, da de har kopieret det meste af den,” siger Kristian Thure Sørensen.

Den nordiske betalingskrig er overstået

På Handelshøjskolen læses onsdagens begivenhed om, at Mobilepay kaster håndklædet i Norge, således:

"Den store nordiske betalingskrig er overstået. Tre dominerende vindere med hver deres historie.Det virker til, at nationalt bliver det et “winner takes most” på betalingsmarkedet, så der sker en koncentration omkring en national spiller," fortæller Jan Damsgaard, der er professor på CBS og fortfatter til bogen "Den digitale omstilling"

I Norge er det nu Vipps, i Danmark Mobilepay og i Sverige sektorløsningen Swish.

Tech-giganter på vej

Jan Damsgaard konstaterer, at det er en dominerende national spiller, der skal tage kampen op mod de internationale spillere, der har meldt deres ankomst.

"Det er vanskeligt at være en enkeltfokusspiller som Mobilepay på betalingsmarkedet, fordi de internationale spillere har helt andre strenge at spille på, hvor de ikke skal tjene penge på den enkelte transaktion, men kan tjene deres penge på hele deres relation med kunden," siger Jan Damsgaard.

Kristian Thure Sørensen fortæller, at i et større perspektiv er det formentlig en fordel for Danske Bank med en stærk spiller i hvert land. I stedet for, at sektoren fragmenterer sig selv i konkurrencen og dermed gør sig selv mere sårbar over for udenlandske tech-giganter, som Facebook, Amazon, Google, Apple, Samsung, der også vil vise sig i Norden.

Lær af Kina

Desuden er der kinesere som Alipay og WeChat, der, selvom de ikke har kunder i Norden, begynder at opbygge partnerskaber og distributrionskanaler i Norden, som de gør det over hele Europa.

De platforme er så rige på funktionaliteter, at man stort set ikke behøver andet som forbruger.

”Når kravene fra forbrugerne i Norden bliver store nok, så skal der ikke meget til, før Alipay og WeChat slår armene ud til dem og siger, så kom da med,” siger Kristian Thure Sørensen.

Det, som de to platforme laver nu på forskellige funktionaliteter, betegnes som det bedste i verden og med forbrugernes hurtige skift mellem platforme, skal der ikke meget til, før de får succes.

”Vi har altid talt om Made in China på forbrugsvarer. På dette område er der ingen grund til at kopiere, da de bare er så meget længere fremme end os, så kopieringen går den anden vej,” siger Kristian Thure Sørensen.

Slut med tre-års planer

Han forklarer, at Nordea har været hurtige til at opdage, at de bare skal følge deres kunder. I Danmark fra Swipp til Mobilepay og nu i Norge fra Mobilepay til Vipps.

”Det viser netop, at de er kundedrevne, hvilket er en fornuftig strategi set fra et banksynspunkt,” siger Kristian Thure Sørensen.

Det viser at bankerne i fremtiden vil være meget mere fleksible. Slut med at lave en to-tre årig strategi og så være tro mod den.