Danske Bank får dyb mavepuster i svensk imageundersøgelse

384353_16_9_large_15.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
10. jul 2019 KL.15:57
Tilliden til Danske Bank i Sverige svinder ind og er på det laveste niveau, når man sammenligner med tilliden til bankens nærmeste konkurrenter Nordea, Swedbank, SEB og Handelsbanken.

Det oplevede omdømme af den danske bank, der er den femtestørste bank i Sverige, er i perioden april-juni 2019 helt nede på 45,6 på en indeksskala fra 0 til 100.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Nordic Brand Acadamy, der er delvist ejet af Stockholms Universitet.

”Danske Banks varemærke har været hårdt ramt af hvidvaskskandalen. Nu virker det som om, at hvidvask er en del af den spontane association af banken i Sverige. Det betyder, at selv når mediebilledet ikke handler om Danske Bank, så kobler offentligheden det til banken,” siger Robert Gelmanovski, ledende partner i Nordic Brand Academy, om undersøgelsen ”Sustainable Finance”.

Stærke tillidsproblemer

Danske Bank opnåede i 2018 en omsætning på ca. 9,9 mia. svenske kr. og et resultat af den primære drift før skat på ca. 6,2 mia. svenske kr. Ved aflæggelse af årsregnskabet lød det, at banken både var vokset inden for privat- og erhvervskundemarkedet.

Ifølge Nordic Brand Academy kan imageproblemerne dog besværliggøre fremdrift i forretningen i Sverige, for når en banks omdømme falder under indeks 50, har banken ”stærke tillidsproblemer, som også påvirker bankens omdømme,” lyder det i en pressemeddelelse fra Nordic Brand Academy.

”Et omdømme påvirker virksomheden, når det når et kritisk niveau. Det drejer sig om kundernes, medarbejdernes, investorernes og bankens fremtidige rekruttering. Derfor er det vigtigt at måle og analysere omdømmet over tid for at forstå, hvad der skal gøres for at vende billedet,” lyder det i pressemeddelelsen.

Investerer i bedre omdømme

I Danske Bank Sverige bemærker pressechef Anne Sundblad, at bankens image dog ikke er så hårdt ramt som i Danmark og udtaler, at det er ”omtalen”, der er skyld i det dårlige image, og altså ikke selve hvidvaskhændelsen:

”Undersøgelsen afspejler, at omtalen om hvidvaskssagen desværre har påvirket vores omdømme, omend i mindre grad i Sverige end i Danmark. Vi investerer i alle aspekter af vores aktiviteter i foranstaltninger til forbedring af vores indsats for at bekæmpe økonomisk kriminalitet,” lyder det i et mailsvar fra Anna Sundblad.

Hun oplyser desuden, at banken dagligt arbejder på at levere den bedste kundeoplevelse, og at banken håber, at det vil føre til et bedre omdømme generelt.

Swedbank trækker andre med ned

Det blakkede ry er ikke kun et problem for Danske Bank. Både Nordea og Swedbank kæmper med deres image, viser undersøgelsen, som er foretaget i perioden før, under og efter, at Swedbank blev sat i forbindelse med hvidvask i et tv-program på SVT 20. februar 2019.

Danske Bank scorer dog på alle punkter dårligst af alle fem banker - også i gennemsnit.

Før Swedbank-krisen lå Danske Banks imagescore på 49,9, mens den under Swedbank-krisen nåede op på 50,7, men efterfølgende er den faldet ned på 45,6.

Det giver et gennemsnit for hele perioden på 48,7.

Ifølge Robert Gelmanovski har hvidvaskskandalen i Swedbank smittet af på både Danske Bank og Nordea, hvor Nordea lå på indeks 50,3 før krisen, 56,8 under krisen og på 49,4 efter krisen, hvilket giver et gennemsnit på 52,2.

Swedbank selv lå før krisen på indeks 66,8, men tabte under krisen en hel del på imagekontoen, da den ifølge undersøgelsen ramte 57,6, mens bankens image efter krisen er nede på indeks 49,8.

Handelsbanken og SEB ser derimod ud til at have fået løftet deres image, og de scorer henholdsvis 68,6 og 64,4 efter Swedbank-krisen.

Om undersøgelsen

Nordic Brand Academy har spurgt ca. 3600 svenskere i alderen 16-64 år i perioden uge 47 2018 til og med uge 23 i 2019.

De tre perioder er 1) før Swedbank-krisen, som er fra november 2018, 2) seks uger i forbindelse med krisen fra 20. februar 2019 og 3) fra april til juni 2019.