Dårlige Facebook-venner kan koste dig formue

308904_16_9_large_732.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
13. aug 2015 KL.12:10

Jo højere kreditværdighed dine Facebook-venner har, desto større kreditværdighed får du i forhold til din egen bank.

I sidste uge tog Facebook patent på en ny og kontroversiel funktion i USA, der giver banker, kreditinstitutter og andre finansielle virksomheder mulighed for at vurdere din kreditværdighed ud fra en samlet rating på Facebook.

Banker bruger Google

Allerede i dag anvender banker Google og andre sociale medier, når de skal lave en kreditvurdering af dig.

Virksomheder bruger også nettet i høj grad, når de skal vurdere kreditværdigheden af en ny kunde eller leverandør.

Facebooks nye patent kommer til at organisere oplysningerne om dig på et samlet sted.

I den forbindelse vil den nye funktion kunne give banker en kreditvurdering baseret på dine online venners gennemsnitlige kreditværdighed.

Dårligt omdømme er invaliderende

Det vil sige, at den kreditmæssige kvalitet af dine venner - på eksempelvis Facebook - har stor betydning for, hvor meget du kan låne og til hvilken pris.

"Jeg tror at folk bliver meget overraskede over, hvor meget et godt omdømme rent faktisk betyder. Ifølge en rapport fra World Economic Forum er 75 pct. af en virksomheds værdi bundet op på dets brand, navn, og omdømme," siger William Atak, direktør i Atak - et bureau der beskæftiger sig med virksomheders og private personers omdømme på nettet.

Han forklarer, at for især private kan et dårligt omdømme være invaliderende, mens et godt omdømme kan give en adgang til muligheder man ikke havde drømt om.