Coop.dk øgede omsætningen med 55 pct. black friday: “Det hænger sammen med, at det også var lønningsdag”

392123_16_9_large_545.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
30. nov 2019 KL.13:47

“I går var en god dag.”

Så kort kan black Friday beskrives af Peter Gram Møller.

Han er kommerciel direktør hos Coop.dk, der bliver drevet af detailkæmpen Coop, som står bag Irma og Fakta blandt andet.

Omsætningen steg med 55 pct. i forhold til sidste år., og indtjeningen fulgte med på samme niveau, forklarer direktøren.

“Som jeg sagde i går, så regnede vi med, at det blev den største dag for os nogen sinde. Og det gjorde den også,” siger Peter Gram Møller.

Udover at Coop.dk har haft det, han selv kalder gode priser, peger han på, at black Friday i år lægger tættere på julen end i 2018.

“Og så tror jeg også, at det hænger sammen med, at det også var lønningsdag,” siger Peter Gram Møller.

Hos konkurrenten Salling Group, der står bag blandt andet Bilka og Føtex glæder man sig også over en dag, der er “gået over alt forventning” på tværs af butikskæderne.

“Bilka har leveret rekordomsætning, og Føtex er vækstet tocifret i forhold til sidste år. I BR er det også gået rigtig godt, og både kunder og medarbejdere har haft en forrygende dag, hvor julehandlen for alvor blev skudt i gang,” lyder det i en skriftlig kommentar.

Fætter BR gik sidste år konkurs og blev siden købt af Salling Group.

Pakker i weekenden

Peter Gram Møller forklarer, at der var kaldt ekstra folk på arbejde, der skal være med til at sikre, at de varer, der er blevet bestilt, kommer frem til kunderne med det samme.

“Derfor er der også folk på lageret, der pakker her i weekenden, så varerne er klar til at blive hentet af Postnord,” siger han.

Han forklarer, at dagen forløb godt, og at it-systemerne stod imod det pres, der blev lagt fra kunderne. Dog var der lidt problemer med faktura, der blev leveret senere end normalt, forklarer han.

“Men det var også det eneste.”

Travlt i Elgiganten

Hos elektronikkæden Elgiganten melder man også om god fredag, hvor der var rekord mange besøgende både i butikkerne og på nettet.

Selv på nettet måtte man fredag stå i kø for at komme ind at se varerne på tilbud.

“Black Friday er blevet den største dag for os overhovedet, og det blev bekræftet igen i,” siger Peder Stedal, der er direktør for Elgiganten Danmark.

Hos Foreningen for Dansk Internethandel vurderer man, at man har solgt for omkring 750 mio. kr. i løbet af black Friday-døgnet. Det betyder, at det har været den største handelsdag for de danske internetbutikker.

Hos Mobilepay registrerede man en stigning op 77 pct. i transaktion på nettet i forhold til sidste år:

“Black Friday slog utvivlsomt med afstand alle rekorder i omsætning online. Hvis Mobilepays omsætning i webshops er en indikator for den samlede Black Friday, er det meget tænkeligt, at dagen også blev den største handelsdag nogensinde i Danmark,” siger Peter Kjærgaard, der er pressechef i Mobilepay.