Codan kæmper med Tryg og Top om de små virksomheder - rådgivning vigtigere end pris

396373_16_9_large_352.jpg
Finans
Eksklusivt for kunder
21. feb 2020 KL.15:25

Som led i sin erhvervsstrategi går Codan målrettet efter de mindre virksomheder, blandt andet fordi de kan sikre forudsigelighed og stabilitet i de ellers volatile erhvervsforsikringer.

Og Codan er langt fra ene om at jagte forsikringskontrakter med de små virksomheder.

Topchef i Tryg, Morten Hübbe har bebudet, at det særligt er de mindre og mellemstore virksomheder, som Danmarks største forsikringsselskab vil hjælpe med at håndtere cyber-risiko, og Topdanmark har de seneste år øget salget af ledelses- og bestyrelsesforsikringer til primært mindre virksomheder, mens selskabet har en ambition om at sælge flere syge- og ulykkesforsikringer til mindre virksomheder.

Grunden til, at de mindre virksomheder er interessante at få ind i erhvervsporteføljen, er bl.a., at skadesbilledet her er præget af mere forudsigelighed, og risikospredningen er større, end ved få, store virksomhedskunder, der kan rammes af skader i millionklassen. 

Derudover bruger de mindre virksomheder ikke i samme grad mæglere, der kan være med til at forhandle priserne ned, ligesom de små virksomheder ikke i samme grad høster storkunderabatter på f.eks. syge- og ulykkesforsikringer. 

Hos Codan er det bl.a. samarbejdet med Spar Nord om salg af erhvervsforsikringer, som blev indgået i starten af januar, der skal sætte skub i salget til de mindre virksomheder.

Danmarks femtestørste bank, Spar Nord skiftede i januar sit hidtidige partnerskab om salg af erhvervsforsikringer med Købstædernes Forsikring ud med Privatsikring, der er en del af Codan, og som indtil da havde solgt privatforsikringer hos Spar Nord.

Pakker til små virksomheder

Foruden salgskanalen med den Aalborg-baserede bank, satser Codans erhvervsdirektør i Codan, Camilla Amstrup, på, at selskabets strategi med at lave individuelle forsikringsløsninger til de små virksomheder kan give Danmarks tredjestørste forsikringsselskab en fordel i konkurrencen med de andre forsikringskæmper.

"Vi siger: Ok, hvis det er en konsulent, så er det denne her pakke. Hvis det er en tømrer, så er det denne her pakke. Hvis det er en frisør, så er det denne her pakke. Vi udvikler bl.a. indholdet i pakkerne gennem dialog med vores kunder," siger Camilla Amstrup og understreger, at der dog skal være en standardpakke, som alle kunderne får.

Den omfatter bl.a. cyberforsikring.

Codan lancerede den første standardpakke målrettet mindre virksomheder i 2018 og satser på at have flere individuelle løsninger på markedet i løbet af de næste par år.

Pris ikke altid afgørende

Derudover understreger erhvervsdirektøren, at Codan vil lægge stor vægt på rådgivning i sin bejlen til mindre virksomheder - frem for udelukkende at konkurrere på pris.

"Vi oplever ikke, at prisen altid er afgørende for vores erhvervskunder, store som små. Prisen betyder noget, og den skal selvfølgelig være konkurrencedygtig. Men min erfaring er også, at det, de mindre virksomheder sætter pris på, er en rådgivning om, hvorvidt de er dækket rigtigt," siger erhvervsdirektøren og nævner som eksempel, at det særligt er, når virksomhedsejerne begynder at ansætte flere medarbejdere, at rådgivningen bliver central.

"Så vil du f.eks. gerne vide, hvad det betyder for din hverdag, hvis du kommer ud for en ulykke og ikke kan producere," siger Camilla Amstrup.

Codan forsikrer 50.000 små og store virksomheder og sidder ifølge egne tal på ca. 20 pct. af det danske erhvervsmarked. Selskabet oplyser ikke, hvor stor en markedsandel, man har ambitioner om at opnå.